Gezondheid

Al vóór de lunch een enorme dip? Dit kunnen de oorzaken zijn

voor-de-lunch-dip-oorzaken.jpg

Met vermoeidheid vlak na het eten hebben we allemaal weleens te maken, maar heb jij vaak een dip vlak vóór de lunch? Dat je rond een uur of elf je ogen al nauwelijks meer open kunt houden, kan verschillende oorzaken hebben. En die hebben allemaal te maken met dingen die je ’s ochtends ‘verkeerd’ doet.

Van direct een grote kop koffie zetten zodra je uit bed stapt tot minutenlang snoozen: iedereen heeft zo zijn of haar gewoontes in de ochtend, maar ze zijn niet allemaal even goed voor ons. Onderstaande dingen kun je beter niet meer doen als je regelmatig een before-lunchdip hebt:

1. Wakker worden met je smartphone

Als je lekker wilt slapen, is het sowieso verstandig om je smartphone uit de slaapkamer te bannen (net als deze dingen). Maar er zijn nog altijd veel mensen die hun telefoon als wekker gebruiken. Daar schuilt gevaar in, want de verleiding is daardoor groot om meteen al je gemiste berichtjes en social media te checken. Geen goed idee, zo waarschuwt psychologe Susan Bartell. “Door meteen mails te lezen, begin je de dag op een negatieve manier,” zegt ze tegen HLN. Dat kan ervoor zorgen dat je lichaam (onbewust) in een paniekmodus raakt. “Daarnaast zul je meer fouten maken als je een mail half slapend beantwoordt.”

2. Snoozen

Hoewel het misschien niet altijd even gemakkelijk is om meteen op te staan zodra de wekker is gegaan, is dat wél – sorry – de verstandigste optie voor je lichaam. Snoozen zorgt er namelijk voor dat je slaapcyclus in de war raakt; je valt immers net weer een beetje in slaap wanneer het alarm opnieuw door de kamer schalt. Dat leidt later in de ochtend tot die vervelende dip, die je waarschijnlijk niet gehad had als je meteen uit bed was gestapt…

3. Warme douche

Brrr, het blijft koud als je onder de dekens vandaan komt! Een van de fijnste manieren om rustig wakker te worden, is dan ook onder stomend hete waterstralen. Toch is ook dat geen goed idee, omdat de warmte een seintje geeft aan het zenuwstelsel dat je spieren zich mogen ontspannen en de hartslag naar beneden mag. Het gevolg: je wordt weer moe. Een korte, koude douche stimuleert daarentegen de aanmaak van endorfines en adrenaline. En je raadt het waarschijnlijk al, die zorgen voor extra energie én een – ja, echt – vrolijke start van je dag.

4. Kopje koffie

Velen onder ons starten de dag met een kop koffie, maar dat is geen goed idee. Sterker nog, het zou het slechtste moment van de dag zijn om cafeïne tot je te nemen. Het verstoort namelijk de aanmaak van cortisol, het stofje dat je lijf produceert tijdens het wakker worden. Wanneer je je eerste kopje koffie ‘mag’ drinken? Dat lees je hier.

5. Verkeerd ontbijt

Heb je ’s ochtends altijd haast en kies je daarom vaak voor een plak ontbijtkoek uit het vuistje? Dat suikerrijke ontbijt zorgt voor veel energie, maar na de piek beland je al gauw in een dip. Neem liever wat fruit, complexe koolhydraten en eiwitten tot je. Die vormen een fijne brandstof waar je lang op kunt teren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | HLN.be
Beeld | iStock

Ook interessant