Dít is het beste tijdstip ontbijten voor een langer leven Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Voor déze tijd ontbijten zou zorgen voor een gezonder en langer leven

Volgens velen is het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag. Maar uit nieuw onderzoek blijkt vooral het tijdstip waarop je het beste kunt ontbijten belangrijk te zijn. Dat zou namelijk kunnen zorgen voor een gezonder en langer leven.

Dat wordt voortaan waarschijnlijk iets vroeger uit de veren…

Het beste tijdstip om te ontbijten

Voor het onderzoek van City University of New York werden 34.000 Amerikanen ouder dan 40 jaar gedurende meerdere decennia gemonitord. Daarbij moesten ze zelf hun eetgewoontes bijhouden. Daarnaast hielden de wetenschappers de sterftecijfers bij in de loop van het onderzoek. En daaruit bleek dat het beste tijdstip om te ontbijten tussen 06:00 uur en 07:00 uur ’s ochtends is. De deelnemers die dit deden bleken namelijk 6 procent minder kans te hebben om vroegtijdig te overlijden, dan deelnemers die om 08:00 uur ontbeten. Vergeleken met de deelnemers die om 10:00 ontbeten bleekt dit zelfs om 12 procent minder risico op vroegtijdig overlijden te gaan.

Lees ook: Goed nieuws: volgens onderzoek zou dít ontbijt het beste tegen een ochtendhumeur werken

Diabetes type 2 en hartaandoeningen

Het is aangetoond dat snacken rond middernacht bijdraagt aan het ontwikkelen van diabetes type 2 en hartaandoeningen. Dit zou te maken met de ‘voedselklok’ van je hersenen, dat onder andere je insuline reguleert. Een afwijkende maaltijd, zoals een nachtelijke snack, kan dat verstoren. Op een laat tijdstip eten zou zorgen dat je glucosespiegels hoog blijven, en een constante hoge bloedglucose kan weer leiden tot obesitas, diabetes en hartproblemen.

Dat betekent gelukkig niet dat je je leven direct verkort als je ontbijt af en toe eerder een brunch wordt. Uit de resultaten blijkt vooral nachtelijk eten je voedselklok in de war te schoppen. Daarnaast zijn er natuurlijk een heleboel andere factoren die invloed kunnen hebben op of je diabetes, obesitas of hartaandoeningen krijgt. Zo is niet alleen eten op een bepaald tijdstip belangrijk, maar ook dat je gezond en gevarieerd eet en daarnaast voldoende beweegt.

Bron | Metro.co
Beeld | Getty Images

Maryse De BruijneGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden