Volgens onderzoekers is dit het 'magische aantal' stappen om op gewicht te blijven Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Volgens onderzoekers is dit het 'magische aantal' stappen om op gewicht te blijven

Wandelen is goed voor lichaam en geest: dat weten we allemaal. De één let op zijn of haar gewicht, de ander maakt het niet zoveel uit. Maar als je graag op hetzelfde gewicht wilt blijven, raden onderzoekers een bepaald aantal stappen per dag aan.

En dat ‘magische aantal’ is minder dan de 10.000 stappen die je vaak in de wandelgangen hoort.

Aankomen voorkomen door te wandelen

Volgens onderzoek wordt de gemiddelde volwassene elk jaar zwaarder. Het gaat om ongeveer een halve tot een hele kilo. Dat begint vanaf het moment dat je net volwassen bent. Ook als je de middelbare leeftijd hebt bereikt zet dit proces door. Hierdoor kan het gebeuren dat je uiteindelijk een ongezond gewicht bereikt. Ook het risico op obesitas wordt steeds groter. Door te wandelen kan overgewicht voorkomen worden, zegt Dr. Evan Brittain van de afdeling cardiovasculaire geneeskunde aan het Vanderbilt University Medical Center in Nashville tegen CNN.

Het magische aantal stappen om op gewicht te blijven

Iedere dag 8600 stappen zetten zorgt ervoor dat je op gewicht blijft, ontdekten wetenschappers. En wil je wat kilo’s kwijt? Mensen met overgewicht maar geen obesitas - iedereen met een BMI tussen 25 en 29 - zou volgens de studie het risico op obesitas kunnen halveren door meer dan 11.000 stappen per dag te zetten. Als voorbeeld gebruikten ze de deelnemers met een BMU van 28. Bij hen nam het risico op obesitas met 64 procent af, wanneer ze in plaats van 6000, 11.000 stappen per dag zetten.

Deze aantallen komen uit nieuw onderzoek. Hierbij werden vier jaar lang meer dan 6000 deelnemers onder de loep genomen. Zeker tien uur per dag droegen zij een activity tracker en aan de hand daarvan werden de de gegevens van hun activiteiten en gezondheid geanalyseerd. Er deden mannen en vrouwen mee in de leeftijd van 41 tot 67 jaar. Zij hadden een BMI van 24,3 - een gezond gewicht - tot aan 32,9, wanneer mensen obesitas hebben.

Fontein van de jeugd

Dr. Andrew Freeman, directeur van cardiovasculaire preventie en welzijn bij Jewish Health in Denver, raadt aan om naast het aantal stappen ook de focus te leggen op andere aspecten die invloed hebben op je gezondheid. Volgens Freeman is het een goed idee om meer plantaardige voeding te eten en te zorgen voor voldoende ontspanning in je leven. Ook is het van belang dat je genoeg slaap krijgt en contact hebt met anderen. Dit is het 'magische’ recept, zegt Freeman tegen CNN. “Het is de fontein van de jeugd, als je wilt.”

Margriet.nl genomineerd voor Website van het Jaar

Banner Margriet website van het jaar Beeld Margriet
Beeld Margriet

Margriet is genomineerd in de categorie Lifestyle en die prijs willen we dolgraag winnen. Stemmen doe je hier (vergeet niet om de stem te activeren via de mail die je binnenkrijgt).

Bron | CNN

Saskia WinkensGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden