Halloumi: gezond of niet? Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Vol met eiwitten, maar ook met zout: zo (on)gezond is halloumi

Tien jaar geleden was halloumi nog een onbekend product in de voedselkeuze. Als je ernaar vroeg in de lokale supermarkt of in een restaurant werd je vooral verbaasd aangekeken. Maar dat was voordat de populariteit van het voedingsmiddel genadeloos toenam en ons allemaal in kaaskenners veranderde. Velen vinden halloumi lekker, maar is het ook gezond? Drie diëtisten zetten de voor- en nadelen van dit product op een rijtje.

Halloumi wordt veel gebruikt in de Mediterrane keuken, maar ook in Nederland is het steeds vaker op een burger of door een salade te verkrijgen. Sinds deze zomer is halloumi zelfs bij de McDonald’s in het Verenigd Koninkrijk te verkrijgen.

Wat is halloumi?

“Halloumi is een traditionele kaas van Cyprus, die daar al honderden jaren wordt geproduceerd”, zegt Sasha Watkins, geregistreerd diëtist en medeoprichter van Field Doctor. “De kaas is een mix van geiten-, schapen- en koeienmelk en gestremd met enzymen. Het heeft een taaie, rubberachtige structuur en kan worden gegrild, gefrituurd of gebakken. Dat maakt de buitenkant knapperig.” Halloumi zit vol met eiwitten en ligt steeds vaker op ons bord, maar de vraag blijft: is halloumi gezond?

De voedingswaarde van halloumi

“Op de meeste verpakkingen van halloumi is de aanbevolen portiegrootte slecht 30 gram,” aldus Ellie Bain, Gousto’s geregistreerde voedingsdeskundige en diëtist. “Goed dus om dat in gedachten te houden bij het koken.”

De voedingswaarde van een portie van 30 gram:

  • Calorieën - 94
  • Vet - 7.4g
  • Verzadigde vetten - 5,1g (26% van je dagelijkse aanbevolen hoeveelheid)
  • Koolhydraten - 0.2g
  • Suikers - 0.2g
  • Eiwit - 6.6g
  • Zout - 0.9 (15% van je dagelijkse aanbevolen inname)

Gezondheidsvoordelen van halloumi

Van de grote hoeveelheid eiwitten tot het tegengaan van vermoeidheid: er zijn verschillende redenen om halloumi te eten. “Halloumi is rijk aan eiwitten, bevat calcium, zink, jodium en vitamine A,” zegt Watkins. “Het is ook een bron van de B-vitaminen foliumzuur, B12 en B2, waarvan bekend is dat ze de psychologische functie ondersteunen en vermoeidheid tegengaan, en selenium, dat belangrijk is voor de immuunfunctie en oxidatieve stress helpt bestrijden.” En niet te vergeten, de stevige structuur maakt het een uitstekende, en eiwitrijke, vleesvervanger.

Redenen om geen halloumi te eten

Ondanks de positive gezondheidsvoordelen van halloumi, zitten er ook zeker nadelen aan het eten van halloumi. Je moet vooral oppassen hoeveel je ervan eet en hoe je het bereidt.

“Halloumi bevat veel zout. Eén portie van 70 gram bevat 2,1 gram; dat is één derde van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid van 6 gram,” aldus Watkins. “Mensen met een hoge bloeddruk moeten vooral op hun zoutinname letten. Voor hen is halloumi dan niet de beste keuze. Het bevat ook veel verzadigd vet, dat in verband wordt gebracht met het ‘slechte’ cholesterolgehalte. Hoe je het eet, maakt niet uit. Door veel olie toe te voegen, krijg je meer calorieën binnen.”

Volgens Tamara Wilner, voedingsdeskundige voor Second Nature, zorgt de de vorm waarin mensen halloumi consumeren en de dips die erbij gegeten worden ervoor dat het een minder gezonde snack of maaltijd wordt. “Halloumi burgers of halloumi frietjes worden meestal gefrituurd en geserveerd met geraffineerde koolhydraten, zoals hamburgerbroodjes. Bovendien worden er vaak zoete chilisauzen of jam bij geserveerd en die bevatten veel suiker.”

Halloumi bevat veel verzadigd vet en te veel zout om als gezond te worden beschouwd, maar zo nu en dan kun je het zeker eten. Als je voor een gezonde maaltijd wilt gaan, kun je dat broodje hamburger met halloumi beter laten staan. Maar kies je voor een salade met stukjes gebakken halloumi, dan is het al een stuk gezonder!

Bron | Men’s Health

Sanne van der LindenGetty Images/iStockphoto

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden