Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Platvoeten en vergroeiingen: zo veranderen je voeten naarmate je ouder wordt

zo-veranderen-je-voeten-naarmate-je-ouder-wordt.jpg

Je voeten hebben gedurende je leven letterlijk een hoop meters te maken. Gemiddeld loop je namelijk in je hele leven een afstand van ongeveer vier keer de wereld rond. Niet zo gek dat je voeten daardoor naarmate je ouder wordt ook veranderen, en beginnen te slijten en door te zakken.

We vertellen je wat je door de jaren heen kunt verwachten. En heb jij steeds meer last van pijnlijke voeten of is je schoenmaat door de jaren heen groter geworden? Hierdoor komt dat. 

Zo veranderen je voeten 

Door de jaren heen veranderen je voeten behoorlijk. Dat komt omdat logischerwijs je voeten na een tijdje op de aardbol te hebben rondgelopen beginnen te slijten. Zo neemt de sterkte van de banden en spieren in je voeten af, waardoor je voetboog meer kan doorzakken. Ook je vetweefsel wordt met de jaren minder, waardoor er meer druk op de bal en hiel van je voet komt te staan. Daarnaast slijt door de jaren heen het kraakbeen tussen je gewrichten, waardoor je meer en sneller last kunt krijgen van pijn aan je voeten. Dit leidt vooral tot voorvoet- en hielproblemen bij ouderen. 

De stand van je voeten

Ben je de afgelopen jaren van schoenmaat veranderd? Of zitten je oude schoenen na jaren met plezier dragen niet meer lekker? Dat kan goed kloppen. Want door de jaren heen verandert ook de stand van je voeten. Wanneer je enkels naar binnen zakken en je voetboog doorzakt kun je last krijgen van een zogenoemde platvoet of spreidvoet. 

Slappe spieren en voetklachten 

Naast dat je gedurende je leven een hoop meters maakt, waardoor je voeten slijten, zorgt ook het jarenlang ‘opsluiten’ van je voeten voor voetkwaaltjes op latere leeftijd. Draag je al jarenlang stevige schoenen, dan is de kans groot dat je spieren door die extra ondersteuning door de jaren heen lui zijn geworden. Hierdoor kunnen je spieren verslappen. Daarnaast kunnen je tenen door de jaren heen in een klauwstand zijn gaan staan of scheef gaan groeien. Dat gebeurt vaak als je (te) smalle schoenen draagt en bij hakken. 

Lees ook: Dít zijn de 5 slechtste schoenen voor je voeten (naast hakken)

De juiste schoen 

Dat je voeten naarmate je ouder wordt veranderen, daar is niet heel veel aan te doen. Maar daarom is het wel belangrijk om je voeten beter te verzorgen, om zo veel mogelijk kwaaltjes te voorkomen of verminderen. Dat doe je allereerst door goed passende schoenen aan te schaffen. Focus daarbij vooral op de juiste breedtemaat van je schoen, omdat je voeten vaak in de breedte uitzakken. En zorg dat je tenen genoeg ruimte hebben, om de kans op vergroeiing te voorkomen. Je kunt het beste schoenen met een vetersluiting kiezen, aangezien je deze op de stand van je voeten strakker of losser kunt maken en onderschat de helpende kracht van een steunzool niet. 

Loop je graag op blote voeten? Dat is bij gezonde voeten vaak niet zo heel erg, mits je dit niet te vaak doet. Maar als de stand van je voeten verandert, is het verstandiger om stevige ondersteunde schoenen te dragen. 

Help je voeten

Daarnaast kun je je voeten een handje helpen door ze regelmatig goed in te smeren met crème. Hiermee voorkom je een droge huid en eeltvorming. Heb je toch eelt? Laat dit dan bij een pedicure weghalen in plaats van zelf aan de slag te gaan. Anders kun je de huid beschadigen. Was je voeten het liefst met een milde alkalivrije zeep. Dit heeft een bijna neutrale pH-waarde, waardoor je de natuurlijke beschermlaag van de huid zo min mogelijk aantast.

Ook een voetbad kan heerlijk zijn, maar doe dit niet te vaak en niet langer dan vijf minuten. Anders ontstaat er weekheid, waardoor je huid kwetsbaarder wordt. Droog je voeten daarnaast altijd goed af, vooral tussen je tenen. Knip je teennagels altijd recht af om ingegroeide nagels te voorkomen, en draag niet te strakke sokken of kousen. 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.      

Bron | Penders voetzorg, Plus Online, Voetentraining
Beeld | Getty Images

Ook interessant