Gezondheid

Voeten masseren in 7 stappen

voetmassage.png

Je hoeft geen ‘reflexoloog’ te zijn om iemands voeten te masseren. Omdat in de voetzolen vele zenuwuiteinden zitten, kunnen enkele eenvoudige grepen al zorgen voor ontspanning en nieuwe energie.

1. Glijden

Streel met beide handen de voet vanaf de tenen tot aan de enkels. Herhaal dit een paar keer in een ritmisch tempo.

2. Wrijven

Ondersteun met een hand voorzichtig de voet en leg je andere hand om de hak van de voet. Masseer dit hele gebied met stevige, draaiende wrijfbewegingen.

3. Roteren

Terwijl je met je ene hand voldoende steunt blijft geven, maak je met de duim van je andere hand kleine draaibewegingen over de hele voetzool.

4. Drukken

Ga boven op de voet verder. Terwijl je met de ene hand de voet ondersteunt, druk je met de duim van de andere hand zachtjes maar stevig boven op de voet. Masseer eerst de gleuf langs de grote en tweede teen, werk daarna de gleuven stuk voor stuk af totdat je bij de kleine teen bent.

5. Knijpen

Terwijl je met de ene hand blijft ondersteunen, pak je met de duim en wijsvinger van de andere hand de kussentjes vast op de voetzool tussen de grote teen en tweede teen. Knijp zachtjes en haal je hand langzaam weg. Masseer ook de andere kussentjes.

6. Rekken

Terwijl je met de ene hand blijft ondersteunen, pak je met de duim en wijsvinger van de andere hand de zijkanten van de grote teen vast. Knijp met je vingers in de teen en rek ‘m door de vingers naar je toe te trekken, totdat ze van de teen af glijden. Masseer de andere tenen op dezelfde manier.

7. Strelen

Ter afsluiting van de massage streel je over de hele voet. Laat je handen ritmisch, met waaierende bewegingen, van de hak naar de teen glijden. Dek daarna de voeten af.

relaxed-en-in-balans>> Deze massage is afkomstig uit het boek Relaxed en in balans van Cindy Lammers (Forte Uitgevers). Het boek is onder andere te bestellen bij Bol.com voor € 14,95.

Ook interessant