Gezondheid

Deze twee voedseltrends zijn het beste voor je darmflora

darmflora.jpg

Heb jij vaak last van een opgeblazen gevoel, buikpijn of een moeilijke stoelgang? Dan doe je er wellicht goed aan om je voedingspatroon aan te passen. Onderzoekers van de het Universitair Medisch Centrum in Groningen stellen dat voornamelijk een veganistisch eetpatroon of een mediterraan dieet een gunstig effect kunnen hebben op de werking van je darmflora.

Eerder onderzoek toonde al aan dat het eten van vlees een nadelig effect kan hebben op de bacteriën die in onze darmen wonen. Deze zogenaamde microben zijn erg belangrijk voor je gezondheid. Niet alleen voor een goede spijsvertering, maar ze trainen ook je immuunsysteem om in actie te komen wanneer ziekteverwekkers het lichaam willen binnendringen.

Dubbele werking

De Groningse onderzoekers baseren hun conclusie op een analyse van gegevens van zowel gezonde mensen als patiënten met de ziekte van Crohn, Colitis ulcerosa (een chronische darmontsteking) of het prikkelbare darm syndroom (PDS). Hieruit bleek dat bepaalde voedingsbronnen een positief verband hadden met de groei van specifieke bacteriën in ons darmstelsel. Zo zorgen producten zoals peulvruchten, brood, vis en noten voor een hoog niveau aan darmbacteriën die een positief effect hebben op de werking van onze darmen. Ook helpen ze bij de productie van vetzuren die de belangrijkste energiebron zijn voor cellen langs de dikke darm.

Voornamelijk plantaardig

Bij een mediterraan dieet (dat rijk is aan brood, peulvruchten, vis en noten) is volgens de onderzoekers een afname zichtbaar van potentieel schadelijke bacteriën. Andere producten die goed bij dit dieet passen, zoals rode wijn, groenten, fruit en granen worden geassocieerd met een grotere hoeveelheid bacteriën met ontstekingsremmende functies. Diëten die enkel zijn gebaseerd op plantaardige voeding (zoals een veganistisch dieet) gaan samen met hoge niveaus van korte-keten vetzuren die de belangrijkste energiebron vormen voor cellen langs de dikke darm. Plantaardige eiwitten helpen bij de opname van vitamines en aminozuren en bij de afbraak van sommige schadelijke stoffen.

Negatieve darmbacteriën

Het tegenovergestelde geldt voor vlees, fastfood en geraffineerde suikers. Deze producten bevorderen juist de groei van negatieve darmbacteriën. Volgens de hoofdonderzoeker is dit inzicht goed nieuws voor veel Nederlanders die last hebben van darmklachten. “Ons onderzoek geeft meer inzicht in de relatie tussen eetpatronen en darmziekten. Uit de resultaten blijkt dat letten op je voeding een belangrijke rol kan spelen bij de behandeling en beheersing van darmziekten. Een dieet op basis van bijvoorbeeld noten, fruit, groenten en peulvruchten, gecombineerd met matige consumptie van dierlijk voedsel zoals vis, vlees en zuivel is het beste voor je darmecosysteem.”

Lees ook
Waarom je aan het eind van de middag een opgeblazen gevoel kunt hebben

Bron| UMCG
Beeld|iStock

Ook interessant