Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Bij déze voedseltrend heb je geen dieetstress meer

bij-deze-voedseltrend-heb-je-geen-dieetstress-meer.jpg

Steeds meer mensen zijn een beetje klaar met al die strenge diëten, waarna ze vervolgens weer terugvallen in het oude patroon. En zeg nou zelf, wie wil er nou continu calorieën tellen. Daar word je ook niet echt gelukkiger van. Maar hoe pak je het dan aan? Nou zo: balans!

Volgens de nieuwe voedseltrend ‘soft health’ is dat hét antwoord.

Soft Health-trend

Volgens de trend ‘soft health‘ is de mentale en emotionele balans net zo belangrijk als de fysieke gezondheid. Nooit meer calorieën tellen dus, want deze aanpak richt zich vooral op variatie, balans en geluk. Volgens voedingswetenschapper en gezondheidspsycholoog Hanni Rützler is ‘soft health’ zelfs de voedseltrend van het jaar. “Bij ‘soft health’ staren we ons niet blind op calorieën, voedingswaarden, macro- en micronutriënten en vitamines. In plaats daarvan gaat het om balans, variatie, maar ook de sporadische snack. Gewoon omdat het lekker is.”

Lees ook: 9 redenen waarom je óndanks je dieet toch geen gewicht kwijtraakt

“Eten volgens de ‘soft health‘-insteek gaat vaak samen met het concept ‘Meet your food‘. Daarbij wordt voedsel niet alleen geconsumeerd, maar ook heel bewust ervaren”, gaat de voedseltrendonderzoeker verder. “Bijvoorbeeld door kook- of bakworkshops. Ook nodigen steeds meer voedselproducenten consumenten uit voor een open dag om een kijkje achter de schermen te nemen. Daardoor wordt ‘onszelf voeden’ steeds meer een multi-zintuiglijke ervaring.”

‘Geluksmomentje’

Uit een onderzoek van het FoodService Instituut Nederland blijkt dat 45 procent van de ondervraagden drie tot vier keer per week een gezonde avondmaaltijd van zichzelf eist. En tegelijkertijd staat 63 procent zichzelf juist één tot twee keer per week een ongezonde avondmaaltijd toe. Hieruit mag je dus concluderen dat we vooral op zoek zijn naar een geluksmomentje. Ook zie je dat ‘soft health’ goed in dit plaatje past. Het gaat niet alleen om fysieke gezondheid, maar vooral ook om gemak en lekker eten. Volgens het FoodService Instituut Nederland heeft dit laatste alles te maken met de stijgende koopkracht van Generatie Z (jongeren geboren tussen 1995 en 2010), die hogere eisen stellen aan voeding dan hun ouders. Zij zijn ‘echt op zoek naar een geluksmomentje en willen zichzelf zo nu en dan heel bewust trakteren’ op echt iets lekkers.

Lees ook: Déze lekkere smoothie brengt je hormonen weer in balans

Gezondere keuzes

Ook gaan we steeds meer letten op wat we innemen en maken we gezondere keuzes, ook buiten de voedseltrend. Meer dan de helft van de consumenten let op de inname van suiker, vet en calorieën. “Dertig jaar geleden begonnen we met zelfgebakken brood en muesli. Een paar jaar later kwam daar de zogenoemde ‘functionele’ voeding bij: voedingsmiddelen die opgepept waren met vitamines, aminozuren, speciale melkzuurbacteriën of meervoudig onverzadigde vetzuren. De gezondheidsvoordelen daarvan waren en zijn echter nog steeds controversieel”, aldus Hanni Rützler

Al met al is de verleiding om zo nu en dan te snacken iets waar we steeds vaker bewust voor kiezen. En daarbij geldt natuurlijk: alles met mate.

Bron | Nu.nl 
Beeld | Getty Images

Ook interessant