Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Voedingssupplementen: hebben we ze nodig?

voedingssuplementen.png

In de winkel zijn ze gemakkelijk verkrijgbaar: voedingssupplementen. Denk aan vitamines, mineralen en spoorelementen. Zeker als het kouder wordt, zweren veel mensen erbij. Maar kunnen die pillen, drankjes en poeders echt iets betekenen voor je gezondheid, of zijn ze zonde van het geld? 

Er wordt de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar het nut van voedingssupplementen, en eigenlijk worden er weinig gunstige effecten voor de gezondheid gevonden. Uit de meeste onderzoeken blijkt dat dat supplementen niets toevoegen en gezonde en gevarieerde voeding het allerbelangrijkste is. Soms wordt er een klein effect gevonden, maar dat staat meestal op zichzelf.

Gezonde voeding de beste basis

Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je in principe alle voedingsstoffen binnen die je lichaam nodig heeft. Voor een tekort aan vitamines en mineralen hoef je, als je gezond bent en gevarieerd eet, niet bang te zijn. Je lichaam is prima in staat om uit voeding alle goede stoffen te halen en die op te nemen. Een voorbeeld: vitamine C bijslikken in de winter heeft geen toegevoegde waarde. Dat komt omdat vrijwel niemand een tekort heeft aan vitamine C.

Baat het niet, schaadt het niet?

Oké, misschien helpen de meeste voedingssupplementen niet, maar dan kan het vast ook geen kwaad? Dat is zeker niet zo. Als je veel en vaak bepaalde supplementen neemt, kan dat schadelijk zijn voor de gezondheid. Van vitamine A, D, E, B6, niacine, foliumzuur, calcium, magnesium, jodium, koper, selenium en zink is vastgesteld dat een te hoge inname schadelijk kan zijn voor de gezondheid. Daarom zijn door de Europese voedselveiligheidsorganisatie EFSA aanvaardbare bovengrenzen opgesteld: wat je maximaal mag nemen.

Als je een supplement gebruikt, neem dan niet meer dan 100 procent van de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH). Deze informatie vind je op het etiket.

Uitzonderingen

Zoals je waarschijnlijk weet, zijn er uitzonderingen. Zo is extra foliumzuur bijvoorbeeld belangrijk voor vrouwen die zwanger willen worden en aan het begin van de zwangerschap. Jonge kinderen, ouderen en mensen met een getinte huidskleur wordt geadviseerd extra vitamine D te slikken, voor stevige botten. En veganisten doen er verstandig aan om genoeg vitamine B12 binnen te krijgen.

In bijzondere gevallen kan het zijn dat je extra vitamines en mineralen nodig hebt, door een tekort aan voedingsstoffen. Dit kan ontstaan wanneer je te weinig eet of een eenzijdig voedingspatroon hebt. Als je denkt dat je een tekort aan vitaminen hebt, ga dan naar je huisarts om te vragen om een bloedonderzoek.

Kijk op www.voedingscentrum.nl voor meer informatie over vitamines en voedingssupplementen.

Ook interessant