Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Deze voedingsstoffen heb je extra nodig als je ouder wordt

voedingsstoffen-margriet.jpg

Iedereen wil het liefst zo gezond mogelijk oud worden en zo lang mogelijk fit blijven. Maar wanneer je ouder wordt, verandert je lichaam. Door veranderingen in stofwisseling, huid, botten en gewrichten heeft je lichaam behoefte aan extra voedingsstoffen. 

En van deze voedingsstoffen heb je op latere leeftijd meer nodig om gezond te blijven.

Vitamine D

Vitamine D is nodig om calcium uit voeding goed op te nemen in het lichaam. Omdat op oudere leeftijd de aanmaak van vitamine D afneemt, wordt er voor vrouwen boven de vijftig aangeraden om dagelijks tien microgram vitamine D te slikken in de vorm van een supplement. Voor mannen geldt dit niet, tenzij ze een donkere huid hebben of niet vaak buiten komen. Vanaf zeventig jaar heeft iedereen, zowel mannen als vrouwen, twintig microgram extra vitamine D per dag nodig. Wanneer je een tekort aan vitamine D binnenkrijgt, kan dit zorgen voor oververmoeidheid, lusteloosheid, spierkramp of -pijn en botklachten.

Wanneer je naast je supplement behoefte hebt aan vitamine D-rijke voeding, kun je het beste vette vis eten, zoals: haring, zalm en makreel. In vlees en eieren is ook vitamine D te vinden, maar minder dan in vis. Vitamine D wordt ook toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten.

Lees ook:
5x zó kun je aan je huid zien of je een vitamine D-tekort hebt

Vitamine B12

Als je ouder wordt, wordt vitamine B12 slechter opgenomen. Omdat veel ouderen last hebben van maagslijmvliesontstekingen, wordt dit niet goed genoeg voorbewerkt. Hierdoor wordt vitamine B12 soms minder goed opgenomen in het lichaam, waardoor je als 50-plusser een grotere kans loopt op een tekort. Vitamine B12 supplementen kunnen voor een groot deel zonder voorbewerking opgenomen worden. Daarom kan het slim zijn hier een supplement voor te slikken. Volgens het Vitamine Informatie Bureau heeft van de Nederlandse 70-plussers ongeveer een kwart een vitamine B12 tekort. Symptomen van een B12-tekort zijn: een moe gevoel hebben, duizeligheid, weinig eetlust en bleekheid.

Vitamine B12 is vooral te vinden in dierlijke voedingsmiddelen, zoals: vlees, vis, eieren en zuivel. Daarom wordt vegetariërs en veganisten altijd aangeraden een supplement te slikken. Wel wordt het ook aan sommige vleesvervangers toegevoegd.

Glucosamine

Glucosamine is een eiwit dat je niet via je normale voeding binnenkrijgt. Het komt voor in je kraakbeen, bindweefsel en gewrichtsvloeistof. Omdat op oudere leeftijd het vermogen afneemt om deze vloeistof zelf aan te maken, kan dit invloed hebben op de bewegelijkheid van de gewrichten.

Een glucosamine-supplement is meestal een combinatieproduct dat ook chondroïtine, MSM en soms omega-3 vetzuren en vitamines bevat. Omdat het de werking van bepaalde anti-stolling medicatie kan beïnvloeden, kan het verstandig zijn dit eerst met je huisarts te overleggen, voordat je het inneemt. Ook is het mogelijk dat het een effect op de bloedsuikerspiegel kan hebben, waardoor het voor diabetespatienten verstandig kan zijn het hier eerst met de huisarts over te hebben. Omdat het supplement vaak schaaldieren bevat, is het verstandig om hier goed op te letten, vooral wanneer je een allergie hebt of geen dierlijke voedingsmiddelen nuttigt.

Lees ook:
Déze 4 tekorten komen vaak voor bij vrouwen (en zo voorkom je ze)

Q10

Q10 is een stof die van nature in je cellen voorkomt. Het is betrokken bij het vrijmaken van energie in onze cellen. Het helpt daarnaast ook bij het ondersteunen van de bloeddruk, heeft een anti-oxidante werking en helpt bij de ondersteuning van vermoeide spieren door stanines.

Als voedingssupplement zijn er twee vormen verkrijgbaar: ubiquinon en ubiquinol. De eerste is de geoxideerde vorm en de tweede de actieve vorm. Ubiquinol heeft een antioxidant functie en wordt in het lichaam omgezet in ubiquinon. Afhankelijk van je behoefte wordt geadviseerd 10 tot 300 mg co-enzym Q10 per dag in te nemen.

Medicijnen kunnen opname verstoren

Let goed op, sommige medicijnen kunnen de opname van vitamines verstoren. Daarnaast kunnen er ook andere omstandigheden zijn, waardoor je minder voedingsstoffen binnenkrijgt. Het kan dan verstandig zijn om multivitamine te slikken. Wanneer je hierover twijfelt, kun je het beste contact opnemen met je huisarts.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Vitamine-info.nl, Voedingscentrum.nl, Zorgwijzer.nl, Ivg-info.nl
Beeld | Getty Images

Ook interessant