Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze voedingsstof kan misschien helpen alzheimer te voorkomen

deze-voedingsstof-kan-misschien-helpen-alzheimer-te-voorkomen.jpg

Er wordt steeds meer bekend over de rol van ons dieet in relatie tot alzheimer. Die rol blijkt zo groot, dat alzheimer ook wel wordt aangeduid als ‘diabetes type 3’. Nu is uit nieuw onderzoek gebleken dat er een specifieke voedingsstof is wat het risico op alzheimer aanzienlijk kan verkleinen.

Gelukkig zit dit stofje voor een groot deel al in ons dieet.

Vrouwelijke muizen en alzheimer

Het onderzoek, gedaan door Arizona State University, keek hierbij naar vrouwelijke muizen. Vrouwelijk, omdat tweederde van alle Amerikanen met alzheimer vrouw is. De muizen werden op zo’n manier gefokt, dat ze symptomen van alzheimer kregen. Vervolgens kreeg de ene helft van de groep muizen een dieet dat veel van het stofje choline bevatte. De andere groep kreeg een normale hoeveelheid choline binnen.

Verbetering in geheugen

De muizen die extra veel choline kregen toonden aanzienlijk meer verbetering in het functioneren van hun geheugen. Zelfs bij de kinderen van de muizen die veel choline binnenkregen, werden dezelfde resultaten gevonden.

Gespecialiseerde cellen

Volgens de wetenschappers hebben onze hersenen choline nodig om acetycholine aan te maken. Dit is een belangrijke neurotransmitter die invloed heeft op ons geheugen, humeur, spiercontrole en andere brein- en zenuwstelsel functies. Ook helpt choline om microglia te deactiveren. Microglia zijn gespecialiseerde hersencellen die oude, dode breincellen opruimen. Bij mensen met alzheimer werken deze hersencellen te hard, waardoor ook goede hersencellen worden opgeruimd. Choline kan dit dus voorkomen.

Aanpassing in dieet

Kortom: choline kan de kans op de hersenziekte verkleinen. De aanbevolen dagelijkse dosis choline is 425 mg voor vrouwen, en 550 mg voor mannen. Dit onderzoek suggereert echter dat we meer choline in ons dieet nodig hebben. Meer choline krijg je binnen door je dieet aan te passen of supplementen te slikken. Choline is vooral te vinden in: kippenlever, eieren, biefstuk, melk, spruitjes en tarwekiemen.

Bron | Mindbodygreen.com
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant