Gezondheid

Deze 8 voedingsmiddelen helpen je de koude wintermaanden door

deze-8-voedingsmiddelen-helpen-je-de-koude-wintermaanden-door.jpg

De winter is vaak een garantie voor koud en guur weer. Daarnaast loop je ook nog het risico om ziek te worden, door rondzwevende bacteriën. Kortom je weerstand kan in de koude wintermaanden wel een extra boost gebruiken. En dat kan heel gemakkelijk door het regelmatig eten van deze acht voedingsmiddelen.

1. Eieren

In de winter zijn de dagen korter en kunnen we dus ook minder lang van de zon genieten. Hierdoor krijgt je lichaam ook minder vitamine D binnen. Dit tekort kun je gemakkelijk aanvullen door elke dag eieren te eten. Eieren zijn namelijk rijk aan vitamine D. Een gebakken eitje bij het ontbijt of een gekookt ei in je salade tijdens de lunch, de keuze is aan jou.

2. Champignons

Geen fan van eieren? Dan kun je het tekort aan vitamine D ook aanvullen door regelmatig champignons te eten. Naast vitamine D bevatten ze ook vitamine C, ijzer en proteïnen. Champignons zijn in deze tijd van het jaar heerlijk in een stoofpot.

3. Rode paprika

Een tekort aan vitamine C is vaak de oorzaak van een verzwakte weerstand. Deze vitamine zorgt er namelijk voor dat je immuunsysteem een boost krijgt en je minder snel moe wordt. Regelmatig een rode paprika eten is in de winter geen slecht idee. Ze bevatten namelijk drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel.

Lees ook: Zó ontstaan die droge plekjes op je neus in de winter (en dit kun je eraan doen)

4. Vette vis

Naast een griepje of verkoudheid is de kans dat je longontsteking krijgt in de winter ook groter. Om de kans hierop zo klein mogelijk te maken is het verstandig om extra Omega-3 binnen te krijgen. Dit zit voornamelijk in vette vis, zoals: sardientjes, ansjovis, makreel, zalm en haring.

5. Gerookte zalm

Naast Omega-3 is gerookte zalm ook rijk aan Omega-6 vetzuren, die een positief effect hebben op je huid. Je gaat er meer door stralen en ze houden de structuur van je huid mooi. Heb je last van een droge of schrale huid? Eet dan wat meer gerookte zalm in de winter.

6. Bananen

Het slechte weer en de donkere dagen kunnen ervoor zorgen dat je last krijgt van een winterdip. Vrolijk jezelf op door bananen te eten. Ze zijn namelijk rijk aan serotonine (gelukshormoon). Ook dadels, amandelen, pindanoten en zuivel bevatten dit stofje.

7. Kaneel

De kans is groot dat je in de winter al extra kaneel gebruikt. Kaneel is rijk aan antioxidanten die je metabolisme een boost geven. Naast dat het goed is voor je weerstand helpt kaneel ook als je last hebt van een opgeblazen gevoel.

8. Kaas

Naast eieren en champignons is ook kaas rijk aan vitamine D. Deze vitamine zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt en mentaal sterker bent. Snijd jij de kaas vast in blokjes?

Bron | Flair.be

Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Ook interessant