Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van rosacea? Dan wil je deze voedingsmiddelen vermijden

voedingsmiddelen-vermijden-rosacea.jpg

Wanneer je last hebt van rosacea kunnen bepaalde voedingsmiddelen de huidaandoening verergeren. Hierdoor wordt je huid sneller rood en kan je huidweefsel meer opzwellen. Daarom is het bij rosacea verstandig om bepaalde voedingsmiddelen te vermijden, en als het ware een rosacea-dieet voor je zelf op te stellen. 

Voedingsmiddelen met histamine vermijden bij rosacea 

Het zijn vooral histaminerijke voedingsmiddelen die je wil vermijden om je rosacea te verminderen. Dat komt omdat histamine een onderdeel is van je immuunsysteem dat de bloedcirculatie kan beïnvloeden. Bij een teveel aan histamine kunnen je bloedvaten uitzetten, waardoor er een zwelling van je huidweefsel kan ontstaan. Dit triggert je rosacea. Producten met relatief veel histamine zijn: 

  • Aardbeien
  • Ananas
  • Anijs
  • Avocado
  • Bietjes
  • Frambozen
  • Gember
  • Grapefruit
  • Kaneel
  • Kervel
  • Kiwi
  • Kervel
  • Komijn
  • Koriander
  • Kruidnagel
  • Mango
  • Meloen
  • Mosterdzaad
  • Nootmuskaat
  • Paddenstoelen
  • Sesamzaad
  • Spinazie
  • Tomaten
  • Zonnebloempitten
  • Zuurkool

Dit is al een behoorlijke lijst, en er zijn nog wel meer voedingsmiddelen waar histamine in zit. Het is daarom verstandig om met een diëtist een aangepast rosacea-dieet op te stellen. Zeker als je naast rosacea ook vaak last hebt van geïrriteerde ogen, hooikoortsklachten of migraine is het de moeite waard om te minderen met producten waar histamine in zit. 

Pittig eten 

Een andere trigger voor rosacea is pittig eten, zoals chilipepers, jalapeños en curry. Dit kan de huidaandoening verergeren door het ingrediënt capsaïcine. Dit is een irriterende stof, waardoor de receptoren in je huid geprikkeld worden. Hierdoor krijg je het niet alleen warm, maar kan ook de roodheid in je gezicht toenemen.

Suikers 

Ook voedingsmiddelen met geraffineerde en geconcentreerde suikers doen niet veel goeds voor rosacea. Denk hierbij aan snoep, frisdrank, koekjes en chips. Dat komt omdat voedingsmiddelen met veel van dit soort suikers een hoge insulineafgifte veroorzaken. Dit activeert de ontstekingshormonen in je lichaam, waardoor de huidaandoening erger wordt. 

Lees ook: Feit of fabel: kun je eczeem krijgen van suiker?

Groente met een hoog zuurgehalte 

Wortelen, bietjes, uien, spinazie en radijsjes: het zijn enkel voorbeelden van groenten met een hoog zuurgehalte. Door veel van dit soort groentes te eten is het lastiger voor je huid om zich bij ontstekingen te herstellen. Hierdoor kun je meer last krijgen van rosacea. Als je last hebt van deze huidaandoening kun je beter neutrale groentes eten met een hoog watergehalte, zoals komkommer, sla of asperges. 

Zuivel 

Ook zuivel, en dan voornamelijk de varianten met transvetzuren zoals yoghurt, zure room en kaas, kunnen rosacea verergeren. Dit activeert roodheid en zwellingen. Ook zuivel kun je dus het beste zoveel mogelijk laten staan. 

Een eetdagboek

Er zijn dus allerlei verschillende soorten voedingsmiddelen die de rosacea mogelijk kunnen verergeren. Daardoor is er geen standaard rosacea-dieet dat je kunt toepassen. Het is daarom handig om een eetdagboek bij te houden, om erachter te komen welke voedingsmiddelen bij jou de rosaecea triggeren. Op basis daarvan kun je samen met een diëtist een speciaal dieet samenstellen.

Bron | Well + Good, Gezondheidsplein, Velthuiskliniek, Dr. Jetske Ultee
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nieuw op Margriet.nl: ‘Mijn verhaal’ de podcast. In deze indrukwekkende tiendelige podcastserie gaan we in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Gesprekken over verlies, bijzondere liefdes en eindelijk jezelf kunnen zijn. Beluister vanaf 19 mei iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast

Ook interessant