Gezondheid

Deze voedingsmiddelen helpen om een verkoudheid te voorkomen

deze-voedingsmiddelen-helpen-om-een-verkoudheid-te-voorkomen.jpg

In veel culturen worden voedingsmiddelen ingezet om ziektes te bestrijden en virussen tegen te gaan. En ook in de wetenschap wordt steeds meer onderzoek gedaan naar de beschermende werking van sommige voedingsmiddelen. Helaas is er nog geen dieet dat voorkomt dat je het verkoudheidsvirus te pakken krijgt.

Toch zijn er wel enkele voedingsmiddelen die dit griepseizoen kunnen zorgen voor wat extra bescherming.

Margarine, sinaasappels en vette vis

We horen het je denken: dat gaat natuurlijk over Vitamine C? Deze stof staat er namelijk al heel lang om bekend dat het essentieel is voor een gezonde weerstand. Maar wist je dat er een vitamine is die nog veel belangrijker is? Een gebrek aan vitamine D zorgt er namelijk al voor dat je veel vatbaarder bent voor bacteriën en virussen. Deze vitamine halen we voornamelijk uit zonlicht, maar kan ook uit voeding worden gehaald. En dat is best handig, nu de dagen korter worden. Wil je je beschermen tegen verkoudheid en griep? Eet dan de komende maanden wat extra margarine, sinaasappels en vette vis.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Anti-verkoudheid-groente

Uiteraard is het belangrijk om elke dag voldoende groente en fruit te eten. Maar sommige groenten bieden gedurende het griepseizoen net wat extra bescherming. Dit komt door het stofje salvestrolen. Dit zijn verbindingen die een plant maakt om zich te beschermen tegen bacteriën, schimmels, virussen en insecten. Wanneer we deze stoffen binnenkrijgen beschermen ze ons lichaam ook tegen andere bedreigingen van buitenaf. Met name broccoli, spruitjes en asperges bevatten veel salvestrolen. Ook bepaalde fruitsoorten zoals frambozen, zwarte bessen, meidoorn, rozenbottel, rode druiven en pruimen zijn rijk aan deze stoffen.

Lekker kruidig

Ook kan het geen kwaad om je gerechten dit najaar wat extra op te spicen! Hete pepers zijn namelijk rijk aan het stofje capsaïcine. Dit stofje zorgt ervoor dat je mond in ‘brand’ staat wanneer je maaltijd net iets té pittig was, maar geeft ook een boost aan je immuunsysteem. Een wetenschappelijke verklaring is er nog niet. Vermoed wordt dat de afweercellen van het lichaam door de hete pepers in een alarmstand schieten. Handig, wanneer de lucht vol zit met allerlei bedreigende virussen! Daarnaast mag je ook best een beetje gortig zijn met knoflook. Van deze specerij is wetenschappelijk bewezen dat zij het risico op verkoudheid verlaagt.

Blijven drinken

Nu de temperaturen dalen, voel je misschien minder vaak een dorstprikkel dan in de zomer. Maar ook in dit seizoen is het belangrijk om veel te blijven drinken. Dit zorgt er namelijk voor dat je immuunsysteem in topconditie blijft en draagt er aan bij dat je slijmvliezen niet uitdrogen. Daardoor zijn ze beter bestand tegen gevaarlijke verkoudheid- en griepvirussen.

Lees ook
Hoe lang duurt een verkoudheid en wanneer moet je naar de dokter gaan?

Bron| DokterDokter
Beeld| iStock

Ook interessant