Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze 13 voedingsmiddelen kunnen helpen tegen hooikoorts

deze-5-voedingsmiddelen-kunnen-hooikoorts-verminderen.jpg

Als je last hebt van hooikoorts, heb je vast al allerlei oogdruppels, neussprays en pilletjes geprobeerd om je klachten te verminderen. Maar wist je dat ook voeding een positief effect kan hebben tegen dat niezen en de jeukende ogen? Déze 13 voedingsmiddelen zouden kunnen helpen tegen hooikoorts.

Waarschijnlijk zullen ze je niet volledig van de klachten afhelpen, maar alle kleine beetjes helpen. Toch?

1. Broccoli

Dat broccoli heel gezond is verbaast je waarschijnlijk niet, maar wist je al dat je door dit te eten van je allergieën af kunt komen? Broccoli valt namelijk onder de familie van planten die bekend staan om het vrijmaken van je luchtwegen. In deze groente zit namelijk veel sulforafaan, wat je luchtwegen helpt met het verwijderen van bacteriën en stuifmeel. Mooi meegenomen tijdens het hooikoortsseizoen!

2. Watermeloen

Watermeloen is niet alleen heel lekker en verfrissend, maar ook heel gezond. Het bevat namelijk veel lycopeen, een soort antioxidant voor ons lichaam. Lycopeen kan allergische reacties verminderen, en de opkomst van slechte cellen (vrije radicalen) in je longen voorkomen. Astmapatiënten hebben vaak een te laag lycopeengehalte, dus voor hen is het ook heel slim om af en toe een bakje watermeloen te eten. Ook tomaten en papaja bevatten veel van deze stof.

3. Citrusvruchten

Citrusvruchten zitten vól met vitamine C, en ook dat blijkt een belangrijke rol te spelen bij allergieën. Vitamine C verlaagt namelijk de histaminespiegel in je bloed, waardoor je minder ernstige reacties zult krijgen. Een soort natuurlijke antihistamine dus, wat citrusvruchten zeker ideale voedingsmiddelen maakt voor mensen met hooikoorts. Voor dit effect moet je zo’n 500 milligram vitamine C per dag eten, en daarvoor zijn deze vruchten perfect. Een sinaasappel bevat namelijk al snel zo’n 100 milligram vitamine C en een grapefruit bevat zelfs ongeveer 120 milligram.

4. Chocolade

Ja, écht waar, zelfs chocolade kan helpen tegen je pollenallergie. Cacao heeft namelijk anti-allergene eigenschappen, die ervoor zorgen dat je minder snel een allergische reactie krijgt. Dat zit zo: bij een allergische reactie komt er veel histamine vrij in je lichaam, wat zorgt voor jeukende ogen, kriebels in je neus en meer allergie-ellende. In cacao zit een stofje dat ervoor zorgt dat er minder histamine vrijkomt in je bloed, dus dat je minder snel een allergische reactie krijgt.

5. Vlierbessen

Vlierbessen ken je misschien al als een natuurlijk middeltje tegen de griep, vanwege de immuunversterkende eigenschappen. Maar ook bij hooikoorts kunnen ze verlichting geven. Door de flavonoïden hebben deze bessen een ontstekingsremmende functie, zélfs als je ze consumeert in de vorm van vlierbessenwijn, -sap, of –jam.

Lees ook: Déze gezonde voedingsmiddelen kun je beter vermijden als je ziek bent

6. Boerenkool

De afgelopen jaren is boerenkool uitgegroeid tot een echte superfood. Ook op het gebied van allergieën kan deze groente op twee manieren helpen. Net als broccoli hoort ook boerenkool bij de plantenfamilie die je luchtwegen vrijmaken, en daarnaast zit het vol antioxidanten die je allergische klachten kunnen verminderen.

7. Uien en knoflook

Hier zetten we er stiekem even twee bij elkaar: uien en knoflook. Allebei bevatten ze veel flavonoïden, die een vergelijkbare werking heeft als een antihistaminetabletje. Daarnaast staan zowel knoflook als uien ook bekend als echte boosters voor je immuunsysteem, dus geen gek idee om die twee nóg vaker in gerechten te verwerken. Vooral samen met bijvoorbeeld broccoli of boerenkool, om de effecten te vergroten.

Lees ook:
Dít is dus waarom niet iedereen op hetzelfde moment last heeft van hooikoorts

8. Ananas

Ananas is niet alleen zomers heerlijk en een goede bron van vitamine C, maar bevat ook een enzym genaamd bromelaïne. Die stof werkt als een ontstekingsremmer, en kan er zélfs voor zorgen dat je minder moet niezen. Ook kan bromelaïne helpen tegen een pijnlijke keel, en kalmeert het je geïrriteerde luchtwegen.

9. Peterselie

Peterselie lijkt misschien niet zo veel impact te hebben, maar het groene kruid werkt histamine flink tegen in je lichaam, de stof die allergieën veroorzaakt. Toch een goede optie dus. Maar pas wel op: te veel peterselie kan ervoor zorgen dat je nieren meer water af gaan geven, waardoor je veel vaker moet plassen. Met mate eten dus, en voldoende blijven drinken.

10. Rode wijn

We weten dat dit éigenlijk een lijstje is met voedingsmiddelen, maar wist je dat ook rode wijn werkt tegen hooikoorts? Er zit namelijk resveratrol in deze drank, wat helpt bij het onderdrukken van allergische reacties van je immuunsysteem. Daarnaast is resveratrol ook nog eens goed voor je hart, dus een prima excuus om af en toe een glaasje te drinken. Liever geen alcohol? Ook rode druiven en blauwe bessen bevatten deze stof.

11. Probiotica

Ook probiotica kunnen niet missen in dit lijstje van voedingsmiddelen die helpen tegen hooikoorts. We weten steeds meer over hoe belangrijk onze darmen zijn voor onze gezondheid én hoe veel probiotica kunnen doen voor dat grote orgaan. Probiotica kun je eten in de vorm van bijvoorbeeld kimchi, kefir of zuurkool, maar kun je in principe ook als een supplement nemen. Ze geven je immuunsysteem een boost, wat ervoor zorgt dat je lichaam die pollen van buitenaf beter aankan.

12. Tonijn of andere vette vis

Nog zo’n lekker voedingsmiddel als je last hebt van hooikoorts: vette vis, bijvoorbeeld tonijn of makreel. Deze vissoorten zitten namelijk vol met omega 3-vetzuren, een natuurlijke ontstekingsremmer. Er zijn diverse onderzoeken die laten zien aangetoond dat mensen die veel omega 3 binnenkrijgen, ook minder last hebben van hun allergieën. Ben je vegetariër? Dan kun je gaan voor chiazaad, pompoenpitten, lijnzaadolie of walnoten.

Lees ook:
Kan medical taping hooikoortsklachten verminderen? Dit zijn de ervaringen

13. Brandnetels

En als laatste zeker niet één van de meest voor de hand liggende voedingsmiddelen, maar brandnetels kunnen zeker wel een grote rol spelen bij het bestrijden van allergieën. Hoewel ze een allergische reactie kunnen veroorzaken wanneer je ze aanraakt, helpen ze juist om andere reacties te voorkomen wanneer je ze eet. Brandnetels zitten namelijk vol met histamine, het stofje dat geproduceerd wordt door je lichaam tijdens een allergische reactie. Door brandnetels te eten kun je tolerantie tegen histamine opbouwen, waardoor je minder last krijgt van je allergie. Let wel op dat je niet te veel of te lang brandnetels blijft consumeren, want daardoor kan je kaliumniveau afnemen.

Bron | Women’s Health, COPD oplossingen, Red Online, 24Kitchen
Beeld | Getty Images

Ook interessant