Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

In déze voedingsmiddelen zit vitamine D

voedingsmiddelen-met-vitamine-d.jpg

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten, tanden, spieren en je weerstand. Je lichaam maakt zelf vitamine D aan als de huid aan zonlicht wordt blootgesteld. Daarnaast zijn bepaalde voedingsmiddelen een belangrijke bron van vitamine D.

Het is niet moeilijk om binnen te krijgen, zowel in de vorm van een supplement als in een lekkere gerechten.

Vtaimine D en het coronavirus

De Gezondheidsraad vertelt aan NOS dat er onvoldoende aanwijzingen zijn dat het slikken van extra vitamine D helpt bij de preventie van corona. De positieve resultaten zouden namelijk komen uit onderzoeken naar een andere luchtweginfectie dan corona. Voordat ze echt aanraden dat iedereen meer vitamine D moet binnenkrijgen, wil de raad specifieker onderzoek afwachten.

Toch geeft Huub Savelkoul, hoogleraar immunologie aan de Wageningen Universiteit, aan dat we niet moeten wachten. Hij geeft aan dat je geen schade loopt als je een beetje extra vitamine D slikt en daarom raad hij dit ook aan bij iedereen die hem hierom vraagt.

Lees ook:
Onderzoekers vinden belangrijke link tussen vitamine D-tekort en coronavirus

Wachten?

Te véél vitamine D is echter niet goed. Dan kan het calcium in je bloed te hoog worden, wat vervolgens neerslaat in je nieren of bloedvaten, vertelt Iris Groenenberg, expert voeding en gezondheid bij het Voedingscentrum. Toch kan het pas problemen geven bij het slikken van meer dan een volledig potje. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat je er wel voldoende van binnenkrijgt. De Gezondheidsraad geeft het dringende advies aan mensen in risicogroepen om sowieso supplementen moeten slikken. Dat zijn zwangere vrouwen, kinderen tot 4 jaar, vrouwen van 50+, mannen van 70+ en iedereen met een donkere huidskleur of die weinig in de zon komt.

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de zeventig moeten 20 microgram per dag binnen krijgen. In de volgende voedingsmiddelen zit vitamine D en met een aantal suggesties voor recepten wordt het een eitje om genoeg vitamine D binnen te krijgen.

Makreel
Makreel is een lekkere vette vis. Een stukje makreel (40 gram) voor 1 snee brood bevat 3,3 microgram vitamine D. Een lekker recept uitproberen met makreel? Probeer eens deze makreeltartaar met venkel, groene appel en avocado.

Zalm
In een stukje zalm van 100 gram zit 4,6 microgram vitamine D. Probeer eens deze lasagne met zalm, geraspte citroenschil en groene asperges of deze frittata met pasta en zalm.

Haring
Een haring, zoet of zuur, op een broodje of uit het vuistje, met of zonder uitjes… Hoe je de haring ook eet: deze is hartstikke gezond voor je. Per haring zit er 6,2 microgram vitamine D in.

Eieren
In een gekookt ei zit 0,9 microgram vitamine D. Dat is niet heel veel, maar alle beetjes helpen. Bekijk déze vijf manieren van hoe je eieren kunt bereiden of voeg een gekookt ei toe aan dit heerlijke Japanse recept.

Genoeg voedingsmiddelen met vitamine D waarmee je kunt variëren dus. Eet smakelijk!

Bron | Voedingscentrum, NOS
Beeld | Getty Images

Margriet Extra: Groen & Duurzaam ligt in de winkel! In deze special lees je alles over de laatste tuintrends (speciaal voor mensen zonder groene vingers), kun je buitenkijken bij een B&B met brocante tuin, vind je een uitneembaar boekje over groen, en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m online zonder verzendkosten.

Ook interessant