Gezondheid

Déze 7 voedingsmiddelen kunnen helpen bij darmklachten

deze-7-voedingsmiddelen-kunnen-helpen-bij-darmklachten.jpg

Gevoelige of prikkelbare darmen: heel wat Nederlanders hebben er regelmatig last van. Vooral bij vrouwen kunnen de darmen nog weleens opspelen en voor vervelende symptomen zorgen. Maar wat kun je nu eigenlijk het best eten wanneer je last hebt van darmklachten? We zochten het uit.

Natuurlijk is ieder lichaam anders en reageren we allemaal verschillend op voeding. De zeven voedingsmiddelen in dit rijtje helpen je spijsverteringsstelsel weer op orde te brengen, waardoor je darmklachten verminderen of verdwijnen. Heb je regelmatig last van darmproblemen? Ga dan langs bij de huisarts of een specialist.

1. Vezelrijke producten

Als je vaak last hebt van darmklachten zoals verstopping, is het verstandig om genoeg voedingsmiddelen met vezels te eten. Dan bedoelen we niet alleen volkorenproducten zoals brood of pasta, maar ook groenten, fruit, peulvruchten en noten. Zo krijg je zowel oplosbare als onoplosbare vezels binnen, die je darmen beiden op een andere manier helpen bij je spijsvertering. Let wel op dat je genoeg drinkt als je meer vezels gaat eten: vezels binden zich namelijk aan het vocht in je lichaam en houden zo je ontlasting soepel. Als dat vocht er niet is, kan dit dus niet. Meer lezen over het belang van vezelrijk eten kan hier.

2. Gember

Gember is niet alleen heel lekker in thee, curry of koekjes, maar ook nog eens supergezond. Het heeft aardig wat gezondheidsvoordelen, waaronder dat het je maag en darmen tot rust kan brengen. Het stofje zingiberene in gember zorgt voor de sterke maar frisse geur van de wortel, maar helpt ook bij een gezonde spijsvertering. Het kalmeert je maag en darmen, waardoor ze hun werk beter kunnen doen.

Lees ook
Deze natuurlijke middeltjes helpen tegen het Prikkelbare Darm Syndroom

3. Water

We geven toe dat water niet echt onder de voedingsmiddelen valt, maar toch kan het wel een belangrijke rol spelen bij darmklachten. Of je nu last hebt van buikpijn, obstipatie of diarree: voldoende vloeistof draagt altijd bij aan de oplossing. Bij diarree verlies je namelijk veel water en een tekort aan vloeistoffen in je darmen kan obstipatie verergeren. Voldoende drinken is dus enorm belangrijk: elke dag zo’n anderhalf à twee liter.

4. Papaja

Papaja is misschien niet zo gemakkelijk te krijgen in de supermarkt, maar de tropische vrucht is wel enorm goed voor je darmen. Dat komt door een speciaal enzym dat in de vrucht zit, wat helpt bij de vertering van eiwitten en koolhydraten. Ook helpt het om vetten eerder in je spijsvertering af te breken, waardoor deze voor minder irritatie zorgen in de darmen. Nog een voordeel: papaja helpt wanneer je snel last hebt van een opgeblazen buik.

5. Yoghurt

Zolang je niet lactose-intolerant bent, kan ook een schaaltje naturel yoghurt een positief effect hebben op je darmen. Yoghurt bevat namelijk probiotica in de vorm van melkzuurbacteriën die een positieve uitwerking hebben op de bacteriën in je darmflora. Let wel op dat je gaat voor een yoghurt zonder toegevoegde suikers, want die kunnen juist een negatief effect hebben bij darmklachten.

Lees ook
Darmklachten? In déze 6 voedingsmiddelen zitten veel probiotica

6. Groene groenten

Daar zijn ze weer: de vezels. Ook groene groenten, waaronder boerenkool en broccoli, zijn een goede bron van onoplosbare vezels. Deze helpen je ontlasting wat te verdikken, waardoor het makkelijker door je darmen heen gaat. Maar dat is niet het enige voordeel van deze voedingsmiddelen bij darmklachten. Groene groenten zitten namelijk ook vol met magnesium, wat de spieren in en rondom je darmwand helpt aan te spannen en weer te ontspannen. Daardoor nemen buikkrampen af.  

7. Pepermunt

Pepermuntolie of muntthee kunnen ook een belangrijke rol spelen bij het oplossen van darmklachten. Zélfs een paar pepermuntjes kunnen soms verlichting bieden, zolang er maar pepermuntolie in zit. Net als magnesium helpt ook pepermuntolie bij het ontspannen van de spieren in je spijsverteringssysteem. Daardoor kan eten gemakkelijker door je darmen heen en heeft het minder tijd om voor darmklachten te zorgen, en nemen krampen af.

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020!
Help jij ons winnen? Stem dan snel! 

Bron | Antonius Ziekenhuis, Stichting Darmgezondheid, Voedingscentrum, Healthline
Beeld | iStock

Ook interessant