Gezondheid

Slechte slaper? Déze 7 voedingsmiddelen kunnen je helpen

door-deze-8-voedingsmiddelen-te-eten-zul-je-beter-te-slapen.jpg

Constant draaien, woelen en piekeren: er is maar weinig zo vervelend als een slapeloze nacht. Als je vaak slecht slaapt kun je naar de dokter gaan voor wat slaaptabletjes met melatonine. Maar wist je dat sommige voedingsmiddelen ook kunnen helpen om beter te slapen?

We zetten acht voedingsmiddelen op een rij die zorgen voor een betere nachtrust.

1. Amandelen

Amandelen zijn een goede late night snack. Ze bevatten melatonine, een hormoon dat je lichaam helpt bepalen wanneer het tijd is om te gaan slapen. Ook zitten ze vol met magnesium, een slaapbevorderend mineraal dat je spieren helpt te ontspannen. Ook bevatten ze gezonde vetten en weinig suikers, een prima snack waarmee je zónder honger de nacht doorkomt dus.

2. Kiwi

Liever een stuk fruit voor je naar bed gaat? Dan kun je gaan voor een kiwi. Kiwi’s zijn rijk aan serotonine en antioxidanten, die beide je slaapkwaliteit kunnen bevorderen. Ook zouden de vitamine C en carotenoïden ervoor kunnen zorgen dat je beter slaapt, omdat ze je lichaam tot rust brengen door ontstekingen te remmen. In een kleinschalig onderzoek bleek dat 42 procent van de deelnemers beter sliep na het eten van een kiwi. Plus: mocht het niet helpen, dan heb je in ieder geval je dagelijkse dosis vitamine C gehad.

3. Bananen

Nog een stuk fruit dat níet mag missen in dit lijstje met voedingsmiddelen die je helpen slapen. Misschien heb je het al vaker gehoord, maar een banaan eten voor je naar bed gaat kan zeker zorgen voor een beter nachtrust. Bananen zijn rijk aan magnesium én kalium; beide mineralen die je hersenen tot rust brengen en je helpen te ontspannen. Vooral als je een echte piekeraar bent, kan dit een goede optie zijn. Daarnaast bevatten bananen tryptofaan, een aminozuur dat helpt bij de aanmaak van slaaphormoon melatonine.

Lees ook
Dít zijn de 8 meest voorkomende oorzaken van slapeloosheid

4. Melk

Kreeg je vroeger altijd een beker warme melk voor je naar bed ging? Dat was niet voor niets: deze ouderwetse remedie voor een betere nachtrust kan zeker wel werken. Melk bevat vier ingrediënten die je helpen slapen: calcium, vitamine D, melatonine en het aminozuur tryptofaan. Waarom vooral warme melk goed werkt is onduidelijk, maar het warme gevoel in je mond en maag kunnen rustgevend werken en je daarom extra slaperig maken. Liever geen melk? Dan kun je gaan voor een beker warme amandelmelk.

5. Kamillethee

Niet echt een voedingsmiddel, maar net als warme melk wel een goude oude: kamillethee. Deze kruidenthee wordt al eeuwenlang gebruikt als slaapmiddel, door de rustgevende werking die het heeft. Dat komt gedeeltelijk door het aminozuur glycine, dat je spieren en zenuwen helpt te ontspannen. Daarnaast bevat het apigenine, een flavonoïde die zich kan binden aan ‘benzodiazepine-receptoren’ in de hersenen. Klinkt ingewikkeld, maar betekent simpel gezegd dat het je tot rust brengt én helpt door te slapen.  

6. Kalkoen

Misschien ken je het wel uit Amerikaanse films: na het Thanksgiving-diner vallen alle gasten in slaap. Dat blijkt te komen door de kalkoen die ze traditioneel daar eten op die feestdag. Er zijn maar weinig studies die ondersteunen dat je slaperig wordt van kalkoen, maar veel mensen zweren wel bij dit voedsel voor ze naar bed gaan. Kalkoen bevat veel van het aminozuur tryptofaan, dat de productie van melatonine bevordert. Ook het grote aantal eiwitten, die je lichaam veel energie kosten om te verwerken, kunnen bijdragen aan de extra vermoeidheid.

7. Havermout

Havermout is misschien een verrassing in dit lijstje met voedingsmiddelen die zorgen dat je beter kunt slapen, maar het staat er niet zonder reden. Hoewel een bakje havermoutpap je ’s ochtends misschien juist lekker wakker maakt, kan het ’s avonds helpen in slaap te vallen. Er zit melatonine in havermout wat helpt, en ook de koolhydraten spelen hierbij een belangrijke rol. Havermout bevat namelijk een hoop langzame koolhydraten, die zorgen dat je bloedsuikerspiegel ’s nachts netjes op peil blijft. Ook bevat het de nodige vitaminen en mineralen die een goede nachtrust promoten.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Good Housekeeping, Healthline
Beeld | iStock

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Ook interessant