Gezondheid

Deze 5 onverwachte voedingsmiddelen kunnen je dieet saboteren

voedingsmiddelen-saboteren-dieet.jpg

Het kan erg frustrerend zijn als je je strak aan je dieet houdt, maar geen resultaten ziet. Het zou wel eens aan deze onverwachte voedingsmiddelen kunnen liggen…

Misschien verstandig om je dieet nog eens onder de loep te nemen.

1. Smoothies

Smoothies lijken een eenvoudige en lekkere manier om de nodige vitaminen binnen te krijgen. Helaas is het niet heel bevorderlijk als je een paar kilo’s wilt verliezen. Als je fruit mixt in de blender, worden de vezels in kleine stukjes gebroken, waardoor je lichaam meer moeite moet doen om deze te verteren. Daarnaast worden de vruchtensuikers op deze manier sneller opgenomen in het bloed, waardoor je insulineproductie omhoog gaat. Het gevolg hiervan is dat je bloedsuikerspiegel heel snel daalt en dat resulteert dan weer in een suikerdip, waardoor je meer trek krijgt in zoete snacks.

2. Granola

De granola die je in de winkel koopt is over het algemeen minder gezond dan we soms denken. Het bevat vaak veel suiker en weinig voedingsvezels. En dat is nou net wat we nodig hebben op de vroege ochtend. Dus ondanks dat granola vaak wordt aangeprezen bij een slank dieet, is dit niet altijd terecht.

3. Wraps

Als je dacht dat je heel gezond bezig was met een wrap gevuld met groenten, hummus, kip en/of vis, dan hebben we helaas slecht nieuws. Terwijl de vulling heel goed is voor je dieet, zijn de wraps in dit geval de boosdoener. Hoe dun ze ook zijn, de pannenkoekjes bevatten al gauw 300 calorieën. Vul dit aan met een laagje kaas of saus… Helaas, want ze zijn zó lekker.

4. Vetarme voeding

Het klinkt heel gezond: vetarme voeding. Toch is niets minder waar. Omdat het vet uit het product is gehaald, moet er meer suiker of zout worden toegevoegd, zodat de smaak een beetje gelijk blijft. Daar komt bij dat niet alle vetten ongezond zijn, sommigen zijn juist essentieel voor een gezond dieet. Denk hierbij aan de onverzadigde vetten die bijvoorbeeld in vis, olijfolie en avocado zitten. Daarentegen kun je de verzadigde en transvetten beter wél laten staan. Deze worden ook wel ‘plantaardig vet’ of ‘gehydrogeneerd vet’ genoemd.

5. Salades

In principe is er niets mis met een goede salade. Het gaat echter mis bij de ingrediënten die eraan toegevoegd worden. Denk maar eens aan de dressing, blokjes kaas en croutons. Stuk voor stuk heerlijk, maar helaas wel kleine caloriebommetjes.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock

Ook interessant