Gezondheid

Déze 9 voedingsmiddelen zorgen dat je minder snel verbrandt in de zon

deze-12-voedingsmiddelen-zorgen-dat-je-minder-snel-verbrandt-in-de-zon.jpg

Een mooi bruin kleurtje en een gezonde stralende huid is waar veel van ons naar streven in de zomer. Maar we weten ook allemaal wel dat te veel zon helemaal niet goed voor je lichaam is. Maar wist je dat je – naast zonnebrandcrème – nog iets kunt doen om je huid te beschermen? Sommige voedingsmiddelen blijken ook invloed te hebben op hoe snel je verbrandt in de zon.

Voedingsexpert Frida Harju vertelt tegen Cosmopolitan UK welke negen dingen je het best kunt eten tijdens of na een middagje in de zon. Let op: natuurlijk zijn dit geen vervangers van een goede zonnebrandcrème. Smeren blíjft belangrijk!

1. Aardbeien

Aardbeien zijn niet alleen heel lekker en een echt zomerfruit, maar blijken ook goed te zijn voor je huid. Net als andere fruitsoorten vol met vitamine C, zegt Frida. Kiwi’s en bramen staan ook hoog op haar lijstje met fruitsoorten die ze kan aanraden. “Vitamine C en de andere plantaardige voedingsstoffen in dit fruit werken als een soort natuurlijke bescherming tegen de zon, en zorgen zo dat je minder snel verbrandt”, zegt de specialist. Ongeveer honderd gram aardbeien of anderhalve kiwi per dag, raadt Frida aan.

2. Pure chocolade

Er staan zéker niet alleen maar fruitsoorten op dit lijstje met voedingsmiddelen die je kunnen beschermen tegen de zon. Ook pure chocolade hoort volgens Frida in dit rijtje thuis. In cacao zitten namelijk heel wat antioxidanten die je huid tot rust brengen en gladder maken, waardoor je minder snel verbrandt. Wél slecht nieuws voor de liefhebbers van melkchocolade: om effectief te zijn, moet het wel minstens voor zeventig procent uit cacao bestaan. En je kunt beter niet meer dan een reep per week eten, zegt Frida. Maar dát is natuurlijk een detail dat we liever over het hoofd zien.

3. Groene thee

Ook drankjes mogen niet missen, zegt de voedingsdeskundige. “Volgens onderzoek kun je door dagelijks twee koppen groene thee of matcha te drinken, de kans op een melanoom verkleinen.” Toch moet je niet té enthousiast zijn met deze drankjes: de cafeïne werkt namelijk dehydraterend en kan er daarom voor zorgen dat je sneller uitdroogt. Flink water blijven drinken tussendoor, klinkt haar advies dan ook.

Lees ook
Liever niet zonnebaden? Met deze voedingsmiddelen krijg je alsnog een zomers tintje

4. Wortelen

Wortelen bevatten veel betacaroteen: een stof die ons lichaam omzet in vitamine A. En die vitamine is volgens Frida gelinkt aan een minder heftige reactie op de zon, vooral wanneer je verbrand bent. Ook als je onverhoopt al een rood kleurtje gekregen hebt, is dit nog een goede optie om de schade te beperken.

5.  (Zoete) aardappelen

Bij aardappelen denk je misschien vooral aan een winterse stamppot, maar ook in de zomer zijn die heel goed voor je. Het zetmeel is daar verantwoordelijk voor. Het helpt volgens Frida je verbranding minder schadelijk te maken. Vooral zoete aardappel blijkt een goede optie te zijn, omdat daar ook nog eens een hoop betacaroteen en vitamine C in zit. Zoete aardappelfrietjes dan maar?  

6. Havermout

Havermout bevat antioxidanten die vechten tegen vrije radicalen in je lichaam”, legt Frida uit. Vrije radicalen zijn stoffen die schade aan je gezondheid kunnen veroorzaken, in dit geval dus je huid. Ook helpen antioxidanten het vocht in je huid aan te vullen, zodat je niet uitgedroogd raakt. Om diezelfde reden zie je dat woord zo vaak terug op anti-agingproducten.

7. Komkommer

Komkommer bestaat voor het grootste gedeelte uit water, en helpt je dus om goed gehydrateerd te blijven. Maar niet alleen daarom staat het in deze lijst van voedingsmiddelen die je beschermen tegen de zon. Volgens Frida helpt komkommer je lichaam ook om extra collageen aan te maken, wat je lichaam en huid beschermt tegen kankercellen.

8. Watermeloen

Weinig zo verfrissend als een stuk watermeloen op een warme dag, toch? En het blijkt ook nog eens heel goed te zijn voor je huid. Niet alleen zit het vol met antioxidanten én vitaminen, watermeloen bevat ook nog eens heel veel water. Door drie á vier schijven watermeloen te eten, blijf je volgens Frida op een dag wel even gehydrateerd.

9. Granaatappelpitjes

Als laatste op het lijstje staan granaatappelpitjes. “Dit fruit is heel hoog in antioxidanten, ellaginezuur en ontstekingsremmende stoffen, waardoor granaatappel dus helpt je cellen te beschermen tegen UVA- en UVB-straling”, vertelt Frida. Daarnaast zou het ook nog eens goed tegen veroudering werken.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.  

Bron | Cosmopolitan UK
Beeld | iStock

Heb jij het Margriet-kookboek al? Met ruim duizend recepten uit onder meer de Hollandse, Italiaanse en Thaise keuken.

Ook interessant