Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Heb je diabetes type 2? Dan is dít het voedingsadvies van de Gezondheidsraad

voedingsadvies-diabetes-type-2.jpg

In Nederland hebben meer dan een miljoen mensen diabetes type 2. Een groot deel daarvan heeft overgewicht. Uit onderzoek blijkt dat afvallen belangrijk is en dat een gewichtsverlies van 5 procent al aanzienlijke gezondheidswinst met zich meebrengt. Gezond eten is dus belangrijk en daarvoor zijn er allerlei diëten bedacht. Bijvoorbeeld koolhydraatarm eten. Maar werkt dat wel? Om duidelijkheid te geven komt de Gezondheidsraad nu voor het eerst met een voedingsadvies voor mensen met diabetes type 2. 

Een koolhydraatarm dieet lijkt effectief, maar dat blijkt tegen te vallen. 

Het voedingsadvies bij diabetes type 2 

Heb je diabetes type 2 en duizelt het je aan allerlei bijzondere diëten? Dan hebben we goed nieuws. De Gezondheidsraad komt namelijk met een heel simpel voedingsadvies: ook voor mensen met diabetes type 2 is de schijf van vijf de beste keuze. Dit is besloten op basis van een inventarisatie aan wetenschappelijk onderzoek. Voorheen werden vooral koolhydraatbeperkende diëten aan mensen met diabetes type 2 aangeraden, maar de toegevoegde waarde daarvan voor de gezondheid op de lange termijn kan volgens de Gezondheidsraad niet worden aangetoond. 

Toch is zo’n koolhydraatbeperkt dieet niet helemaal onzinnig, want op de korte termijn kan dit wel een gunstig effect hebben op je gewicht en bloedsuikerwaarden. Alleen bleek er al na een jaar geen verschil meer meetbaar ten opzichte van andere voedingspatronen. 

De schijf van vijf 

De Gezondheidsraad benadrukt in het voedingsadvies dat het voor mensen met diabetes type 2 wel belangrijk is om ongezonde koolhydraatrijke voeding te laten staan, zoals producten met veel suikers en geraffineerde graanproducten. In de schijf van vijf van het Voedingscentrum zijn de volgende onderdelen opgenomen:

  • Veel groente en fruit
  • Zuivel, noten, vis, peulvruchten, vlees en ei
  • Volkoren producten zoals volkorenbrood, couscous, zilvervliesrijst, graanproducten en aardappelen
  • Dranken zoals kraanwater, thee en koffie
  • Zachte of vloeibare smeer- en bereidingsvetten

Lees ook: Feit of fabel: kunnen eieren het risico op diabetes type 2 verhogen?

Hulp van een diëtist

Het gevaar van allerlei speciale diëten, waaronder ook een koolhydraatarm dieet, is dat je hierdoor mogelijk niet alle belangrijke voedingsstoffen binnenkrijgt die je dagelijks wel nodig hebt. De Gezondheidsraad sluit daarom af met het advies om met behulp van een diëtist af te vallen en naar je voedingspatroon te kijken. Dit kan eventueel ook samen met andere zorgverleners om zo een advies op maat te krijgen. 

Bron | Gezondheidsraad, Voedingscentrum
Beeld | Getty Images

Margriet Podcast Onder Artikelbeeld

Nu op Margriet.nl: nieuwe afleveringen van ‘Mijn verhaal’ de podcast! In dit tweede seizoen van de indrukwekkende podcastserie gaan we wederom in gesprek met vrouwen met een bijzonder verhaal. Met verhalen over verlies, bijzondere liefdes en ingrijpende ervaringen. Beluister vanaf 1 september iedere woensdag een nieuwe aflevering op Margriet.nl/podcast.   

Ook interessant