Gezondheid

Voeding en de overgang: welk eten helpt en wat kun je beter laten staan?

voeding-en-de-overgang-welk-eten-helpt-en-wat-kun-je-beter-laten-staan.jpg

Opvliegers, nachtzweten, stemmingswisselingen: het valt soms echt niet mee, die overgang. Maar wist je al dat voeding ook kan helpen tijdens de overgang? We zochten voor je uit hoe dat precies zit.

We zetten eerst de voeding die je juist wél zou moeten eten tijdens de overgang op een rij, en daarna vijf dingen die je (helaas) beter kan laten staan.

Omega 3-vetzuren

Tijdens de overgang is het tijd om wat vaker vette vis zoals zalm, haring of makreel op je bord te leggen, én af en toe een handje nootjes of zaden te nemen. In deze voeding zitten namelijk omega-3-vetzuren, die je kunnen helpen tijdens de overgang. Zo helpen deze vetten onder andere bij het reguleren van je gemoedstoestand en voorkomen ze dus de moodswings die veel voorkomen tijdens de menopauze. Ook helpt het om een droge huid én drogere slijmvliezen te voorkomen. Eet je niet zo veel vis of noten? Dan kan het verstandig zijn om een supplement te nemen, maar overleg dit met je huisarts.

Voeding voor sterke botten

Tijdens de overgang zakken de oestrogeen-levels in je bloed, waardoor je een grotere kans heb op osteoporose (botontkalking). Daarom is de overgang dé tijd waarin je meer voeding binnen moet krijgen met calcium, vitamine D en vitamine K2. Calcium zit bijvoorbeeld in melk en andere zuivelproducten, maar ook in groene groenten (zoals broccoli en spinazie), noten en zaden. Om calcium goed op te kunnen nemen is het belangrijk dat je voldoende vitamine D binnenkrijgt. Een gedeelte daarvan haal je uit voeding, maar het meeste krijg je uit zonlicht. Elke dag vijftien tot dertig minuten naar buiten wordt aangeraden. Vitamine K2 zorgt er vervolgens weer voor dat al die stoffen naar de juiste plekken gebracht worden, en zit onder andere in vlees, eieren en gefermenteerde voeding zoals zuurkool of kimchi.

Fyto-oestrogenen

Fyto-oestrogenen zijn een plantaardige variant van het hormoon oestrogeen dat wij in ons lijf hebben. Het zijn geen hormonen, maar voedingsstoffen die de werking van oestrogenen nabootsen. Deze stof zit onder andere in linzen, soja en lijnzaad.  Omdat tijdens de overgang de hormonen helemaal uit balans zijn en het oestrogeen-level zakt, kan deze voeding sommige vrouwen helpen de overgang door te komen. Door soja en andere voedingsmiddelen met deze stoffen toe te voegen aan hun dieet, zouden zij minder last hebben van opvliegers, nachtelijk zweten en andere overgangssymptomen. Er zijn ook supplementen met fyto-oestrogeen te verkrijgen, maar het wordt afgeraden die te nemen zonder overleg met een specialist.

Lees ook: Overgangsklachten verminderen? Hormoonspecialist Ralph Moorman geeft advies

Geen alcohol of cafeïne

Maar naast die voeding die je juist wél moet eten tijdens de overgang, zijn er ook wat dingen die je beter kunt laten staan. Alcohol bijvoorbeeld, en ook cafeïne schijnt niet ideaal te zijn tijdens de menopauze. Een wijntje op z’n tijd kan niet echt veel kwaad, en ook één kopje koffie per dag kan best, maar meer blijkt niet echt goed te zijn. Beide stoffen kunnen je opvliegers namelijk een stuk erger maken. Je zou ze door alcohol en cafeïne niet per se vaker krijgen, maar ze kunnen wel een stuk intenser worden. Niet iets waar je op zit te wachten waarschijnlijk.  

Pittig eten als trigger

Ook pittig eten kun je tijdens de overgang beter laten staan. Hoewel een lekker pittig sausje enorm gezond blijkt te zijn voor je lichaam, kan het tijdens de overgang júist voor extra problemen zorgen. Zo kan het zorgen voor meer opvliegers en nachtelijk zweten, en ook nog eens stress en angst verergeren. Echt heel sterke bewijzen zijn hiervoor nog niet, dus het is slim om zelf op te letten of jij deze symptomen ook ervaart.

Suikers en snelle koolhydraten

Helaas voor de echte zoetekauw: ook suiker blijkt niet te helpen tijdens de overgang. Door te veel snelle koolhydraten (bijvoorbeeld wit brood, cake of koek) te eten, kan je bloedsuikerspiegel flink gaan schommelen. Combineer dat met de schommelde hormonen tijdens de overgang; en je kan rekenen op ernstigere overgangssymptomen.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Red Online
Beeld | iStock

Ook interessant