Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Waarom de juiste voeding belangrijk is voor een goede hormoonbalans

waarom-de-juiste-voeding-belangrijk-is-voor-een-goede-hormoonbalans.jpg

Hormonen. We zijn ze soms liever kwijt dan rijk. Wanneer dit ingewikkelde systeem aan stofjes in je lijf namelijk uit balans is, kan het vervelende klachten opleveren. We krijgen last van opvliegers, voelen ons somber en zijn prikkelbaar. Maar zo lang je een goede hormoonbalans hebt, doen ze goede dingen voor je: ze zorgen voor vruchtbaarheid, slaap, spieropbouw en helpen ons met stress om te gaan.

Kortom, hormonen vertellen ons hoe we ons voelen en hoewel dit een proces is waar verschillende factoren invloed op hebben, speelt voeding hierbij een belangrijke rol.

Uitgebalanceerd dieet

Het begint allemaal met een optimaal dieet waarin je genoeg van alle belangrijke voedingstoffen, vitamineren en mineralen binnenkrijgt. Weet je niet wat je lichaam dagelijks nodig heeft? Dan biedt de Schijf van Vijf van het Voedingscentrum een handreiking. Probeer daarnaast zo gevarieerd mogelijk te eten en kies voornamelijk voor verse en onbewerkte producten. Probeer bij alles wat in je mond stopt stil te staan en bedenk of en welke goede stoffen er voor je lijf in het product zitten. Is dit de juiste keuze of is er een beter alternatief?

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox? 
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief 

Buikvet

Wanneer je overgewicht hebt dat zich met name rond je buik concentreert, kan je hormoonbalans verstoort zijn. In de vetcellen rond je middel huizen namelijk nogal wat hormoonfabriekjes die je stofwisseling flink in de war kunnen schoppen. Ze zorgen er bijvoorbeeld voor dat je steeds minder gevoelig wordt voor het hormoon insuline. Wanneer dit hormoon minder goed werkt gaat het nog meer vet opslaan en loop je een verhoogd risico op diabetes. Probeer bij overtollig buikvet dus nog gezonder te eten en probeer een paar kilo te verliezen. Maar, geen nood, een wasbordje is niet nodig. Het is niet erg om een klein buikje te hebben. Het vetweefsel in je buik produceert namelijk ook oestrogeen. Vrouwen in de overgang met een klein buikje hebben daardoor minder last van hormonale klachten.

Darmflora

Gezonde voeding zorgt voor blije darmen een goede hormoonbalans. In je darmstelsel wonen duizenden bacteriën die weer van invloed zijn op je hormonen. Heb je wat last van opstopping, diarree of andere darmklachten? Dan kan het geen kwaad om eens kritisch naar je voedingspatroon te kijken. Deze heeft namelijk veel invloed op je darmflora. Eet zoveel mogelijk vezels en producten die van nature probiotica bevatten, zoals yoghurt, kwark, kefir en zuurkool. . Als jij zorgt dat je darmflora een optimale samenstelling heeft, dan helpt dit de hormoonbalans herstellen.

Aanvullende supplementen

Hoewel je met een juist voedingspatroon niet snel tekort aan bepaalde voedingstoffen zal krijgen, hebben specifieke groepen er wel baat bij om aanvullende voedingssupplementen te nemen. Zo kunnen vrouwen boven de vijftig of iedereen met een getinte huid vaak wel wat extra vitamine D gebruiken. Veganisten doen er daarnaast goed aan om elke dag een supplement met vitamine B12 te nemen en vrouwen die tijdens de overgang last hebben van zware menstruatie hebben baat bij extra ijzer.

Bron| Gezondheidsnet
Beeld| iStock

Ook interessant