Pink sleep mask over dark purple background. Concept of sleep, health care and daily routine. Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

PREMIUMGezondheid

Vlees of vegetarisch eten? Dit is de invloed op je slaapkwaliteit

Slaap en voeding zijn essentieel om te kunnen leven. Er is al veel onderzoek gedaan naar het effect van voeding op slaap, en andersom. Maar wat is het effect van een vegetarische of veganistische leefstijl op je nachtrust? Draagt dit bij aan een goede nachtrust? Slaapexpert Alies Coster zocht het uit.

Het effect van voeding op slaap

Misschien heb je wel eens gehoord dat bepaalde voeding je slaapkwaliteit kan bevorderen of juist verstoren. Producten waar magnesium in zit (zoals in bladgroenten of volkorenbrood) dragen bij aan een ontspannen slaap. Het eten van zware maaltijden, suiker of cafeïne doet dat effect juist teniet. Heb je toch nog trek voor het slapen gaan? Dan is een eiwitrijke snack een beter idee, denk aan kwark, sojabonen of noten.

Vegetarisch versus vlees

Er is nog weinig onderzoek gedaan naar een vegetarische leefstijl in combinatie met slaap. Uit één van de weinige onderzoeken kwam vorig jaar naar voren dat er geen verschil zit in de slaapkwaliteit en energie overdag tussen mensen die vlees of vegetarisch eten. Dit was echter een klein onderzoek onder twintig mensen en zij werden maar twee dagen gevolgd. In een iets groter onderzoek werd de slaap van mensen met fibromyalgie onderzocht. Hier kwam uit dat een vegetarisch dieet de slaap van deze doelgroep niet verbeterde.

Een ander onderzoek* brengt een veganistische leefstijl bij vrouwen wél in verband met betere slaap. Dit heeft onder andere te maken met bepaalde antioxidanten en voedingsstoffen in plantaardig eten die de slaap bevorderen (denk aan tryptofaan, eiwit en isoflavine). Daarnaast voorkomt of helpt een vegetarische of veganistische leefstijl soms overgewicht, wat ook weer in relatie staat met goede slaap. Wanneer je door je vegetarische of veganistische leefstijl juist voedingsstoffen tekortkomt (denk aan vitamine B12, vitamine D en calcium), helpt dit weer niet om goed in én door te slapen.

Goed slapen, gezond leven

Goed slapen begint bij gezond leven. Te veel cafeïne of suikers overdag en voor het slapengaan staan een goede nachtrust in de weg. Daar staat tegenover dat een gezonde levensstijl waarin je (onder andere) voldoende magnesium en eiwitten binnenkrijgt wél helpt bij een goede nachtrust. Of je nou vegetarisch eet of niet.

*= Crawford A, Aggarwal B, Greenberger HM, Liao M, St-Onge M-P (2017). Association of plant-based protein with sleep quality and duration in women. Society for General Internal Medicine Annual Meeting; April 19–22; Washington, DC.

Over psycholoog en slaapexpert Alies Coster

alies coster header paspoortje Beeld redactie
Beeld redactie

Uitgerust, productief en energiek je dag door? Psycholoog en slaapexpert Alies Coster schrijft voor Margriet en is eigenaar van Sucsleep. Ze helpt anderen aan een fijne nachtrust, door middel van workshops en online trainingen. Via haar Instagrampagina inspireert zij je over slaap, rust en je mindset hierin. Plan een gratis kennismakingsgesprek in met slaapexpert Alies Coster, om te kijken of coaching iets is dat jou zou helpen.

Lees ook: Alles wat je wilt weten over slapen

Alies CosterGetty Images
Meer over

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden