Gezondheid

Deze gevolgen kan een tekort aan vitamines hebben op je mentale gezondheid

deze-gevolgen-kan-een-vitaminetekort-hebben-op-je-mentale-gezondheid.jpg

Natuurlijk weten we dat het belangrijk is om voldoende gezonde voedingsstoffen binnen te krijgen om een gezond leven te kunnen leiden. Zo is calcium goed voor je botten en helpt vitamine C je immuunsysteem. Maar wist je dat een vitaminetekort ook enorm veel invloed hebben op je mentale gezondheid?

Met een vitaminetekort kun je eerder last krijgen van onder andere depressies en angststoornissen. Natuurlijk kan niet elk psychisch probleem opgelost worden met een vitaminetabletje, maar vitamines kunnen wel zeker invloed hebben op hoe jij je voelt.

Vitaminetekort: vitamine D

Vitamine D is enorm belangrijk voor onze mentale gezondheid, want het heeft invloed op meer dan duizend genen. Die genen bepalen onder andere hoe goed je slaapt en hoe gevoelig je bent voor somberheid. Deze vitamine heeft daarnaast ook invloed op de plekken in onze hersenen die motivatie, plezier, geheugen en alertheid beïnvloeden. Een tekort aan vitamine D kan dan ook onder andere depressiviteit, angsten en extreme vermoeidheid veroorzaken.

Vitamine B12

Naast helpen in het maken van zenuwcellen, heeft vitamine B12 veel invloed op hoeveel serotonine en dopamine onze hersenen aanmaken. De vitamine zorgt ervoor dat deze gelukshormonen aangemaakt worden, maar ook dat ze verspreiden en op de juiste plekken in ons lichaam terechtkomen.

Vitamine B6

We hebben een grote hoeveelheid vitamine B6 in onze hersenen; maar liefst honderd keer meer dan in de rest van het lichaam. Het is dus duidelijk dat deze stof enorm belangrijk is voor ons brein. Vitamine B6 werkt samen met vitamine B12 om gelukshormonen te verspreiden, en om te zorgen dat afvalstoffen uit onze hersenen verwijderd worden. Een tekort aan vitamine B6 komt niet vaak voor, maar mensen met nierproblemen moeten extra oppassen.

Lees ook: Dit zijn de gevolgen van maaltijden overslaan op je mentale gezondheid

Magnesium

Magnesium is een stabiliserende stof voor onze gemoedstoestand, en helpt om je emoties in het gering te houden. Ook aan magnesium zul je niet zo snel een tekort hebben; ongeveer één procent van de mensen heeft daar last van. Een tekort is te herkennen aan vermoeidheid, misselijkheid en verandering in de eetlust.

IJzer

IJzer zorgt ervoor dat zuurstof op een goede manier door ons lichaam en onze hersenen verspreid wordt. Daarom is het dus hard nodig om lichamelijk gezien goed te kunnen functioneren, maar ook voor onze hersenen is het van belang. Daarnaast helpt het, net als veel andere voedingsstoffen, ook bij het produceren van serotonine en dopamine. Een tekort aan ijzer kan ervoor zorgen dat je nergens zin in hebt. Een ijzertekort komt vergeleken bij de andere tekorten redelijk vaak voor, vooral bij vrouwen, ouderen en veganisten.

Omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren helpen de hersencellen met elkaar communiceren, en zorgen ervoor dat die cellen gezond blijven. Zonder gezonde zenuwcellen in ons brein kunnen neurotransmitters niet van de ene naar de andere cel gestuurd worden en komen gelukshormonen niet op de juiste plek. Een lage hoeveelheid omega 3-verzuren in het bloed kan volgens onderzoek zelfs ADHD, schizofrenie en depressie verergeren.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Voedingscentrum, HuffPost  
Beeld | iStock

Ook interessant