Gezondheid

Zeven tips om zoveel mogelijk vitamines te behouden tijdens het koken

zeven-tips-om-zoveel-mogelijk-vitamines-te-behouden-tijdens-het-koken.jpg

Om aan je dagelijkse hoeveelheid vitamines te komen, is het belangrijk om zo gezond en gevarieerd mogelijk te eten. Helaas kunnen er heel wat vitamines verloren gaan tijdens het kookproces. Daarom hier een aantal tips om je eten zo gezond mogelijk te houden.

Vitamines behouden

Probeer altijd zo vers mogelijk te eten. Dus ga voor verse groenten en verse aardappelen én bewaar ze niet te lang. Wist je bijvoorbeeld dat aardappelen na drie maanden de helft van hun vitamine C-gehalte kwijt zijn? Wacht dus niet te lang met opeten. Daarnaast helpt het ook om je verse voedingsmiddelen in het donker te bewaren, veel vitamines zijn namelijk gevoelig voor licht.

Lees ook: gaan vitamines en mineralen ‘kapot’ in de magnetron? 

Niet snijden voor het invriezen

Nog een belangrijke tip: vries je groenten altijd in ongesneden of ongepureerde vorm in. Zo behoud je namelijk zoveel mogelijk vitamines en mineralen.

Snel wassen

Hoewel het natuurlijk belangrijk is om je groenten te wassen, kun je dit beter zo kort mogelijk voor het koken doen. Zo voorkom je dat vitamines en mineralen verloren gaan. Dit geldt overigens ook voor het snijden: hoe kleiner je snijdt, hoe meer vitamineverlies er optreedt. Snijd groenten lekker grof, dan proef je ze vaak ook beter in een gerecht.

Stomen in plaats van koken

Wist je dat er tijdens het koken aardig wat vitamines en mineralen in het kookvocht verdwijnen? Ga daarom wat vaker voor stomen in plaats van koken: bij stomen heb je dit probleem namelijk niet.

Snel dichtschroeien

Lekker stukje vlees of vis bakken? Probeer de buitenkant dan zo snel mogelijk dicht te schroeien. Zo kunnen er zo min mogelijk vitamines en mineralen ontsnappen.

Ga voor wokken

Geen zin om te stomen? Ga dan eens voor wokken: wok je groenten kort aan zodat ze lekker krokant blijven en er geen essentiële voedingsstoffen verloren gaan.

Snel opeten

Gezonde maaltijd op tafel gezet? Probeer deze dan zo snel mogelijk op te eten. Hoe langer je alles laat staan, hoe meer vitamines er verloren gaan. Eet smakelijk!

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via 
margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Libelle.be
Beeld | iStock

Ook interessant