Gezondheid

Zorg dat déze 6 vitaminen niet in je dieet ontbreken als je wilt afvallen

zorg-dat-deze-6-vitaminen-niet-in-je-dieet-ontbreken-als-je-wilt-afvallen.jpg

Wanneer je wat gewicht probeert te verliezen, zit er vaak niks anders op dan minder te eten en meer te bewegen. Maar een (te) streng dieet kan ervoor zorgen dat je belangrijke voedingsstoffen tekort komt.

En dat is niet alleen slecht voor je gezondheid, het zorgt er bovendien voor dat je niet zo snel afvalt als je zou willen.

Vitaminen nodig met afvallen

Bepaalde vitaminen hebben namelijk een grote invloed op je stofwisseling en vetverbranding. We zochten de belangrijkste voor je uit.

1. Vitamine B1

Vitamine B1 is onmisbaar voor de energievoorziening van het lichaam. Deze vitamine helpt namelijk bij de verbranding van koolhydraten. En laat dat nou de belangrijkste brandstof voor ons lichaam zijn. Let er daarom bij het uitzoeken van een dieet altijd op dat deze genoeg voedingsbronnen bevat met deze vitamine. Je vindt vitamine B onder andere in zaden, noten, soja, vlees en graanproducten.

2. Vitamine B2

Ook deze vitamine speelt net als B1 een belangrijke rol in het stofwisselingsproces van ons lichaam. Vitamine B2 stimuleert namelijk de verbranding van vetten, eiwitten en koolhydraten. Naast vlees, noten, en graanproducten, bevatten ook groene bladgroenten, taugé en lijnzaad veel vitamine B2.

3. Vitamine B5

Een andere belangrijke B-vitamine is B5. Deze voedingsstof heeft invloed op de afbraak van vetten, eiwitten en koolhydraten. Daarnaast zorgt B5 ervoor dat het hongergevoel wordt verminderd. Handig, als je even op ‘rantsoen’ moet. Vitamine B5 zit onder andere in eieren, melk, vette vis, aardappelen, peulvruchten en fruit.

Lees ook
Deze ‘gezonde’ voedingsmiddelen kunnen toch nog funest zijn voor je dieet

4. Vitamine B6

Deze vind je onder andere in bananen, aardappelen, vlees, eieren en graanproducten. Vitamine B6 helpt energie vrij te maken uit eiwitten, koolhydraten en vetten. Te weinig is niet goed, maar te veel ook niet. De maximale veilige hoeveelheid is vastgesteld op 25 milligram per dag. Een te hoge dosering aan vitamine B6 kan leiden tot gevoelloosheid, tintelingen of ernstige zenuwpijn.

5. Vitamine C

Deze vitamine kennen we natuurlijk allemaal, omdat het goed is voor het behoud van een gezonde weerstand. Maar wist je dat vitamine C extra van belang is wanneer je wilt afvallen? Uit onderzoek blijkt dat deze vitamine er aan bijdraagt dat je stofwisseling wordt verhoogd. Daarnaast zorgt vitamine C ervoor dat je tijdens het sporten meer vet verbrandt. Blijf dus tijdens het afvallen genoeg groente en fruit eten!

6. Vitamine D

Uit onderzoek blijkt dat een tekort aan vitamine D zorgt voor een groter risico op overgewicht. Het zorgt er namelijk voor dat je bloedsuikerspiegel stijgt en je meer vet opslaat. De beste manier om vitamine D op te doen, is door veel naar buiten te gaan. Je lichaam maakt deze vitamine namelijk aan door het contact met zonlicht. Daarnaast vind je vitamine D in vette vis en eieren.

Bron | Dokter.nl
Beeld | iStock

Ook interessant