Zo (on)gezond zijn smoothies echt  Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vitamine- of juist suikerbom? Zo (on)gezond is een smoothie echt

Het is snel, makkelijk en lekker: een smoothie. Je hebt ‘m zo gemaakt én kunt het snel (of zelfs onderweg) drinken op een drukke ochtend. Maar hoe (on)gezond is zo’n smoothie eigenlijk?

Je denkt waarschijnlijk heel gezond bezig te zijn als je dat vruchtensap drinkt, maar er blijken ook nadelen te zitten aan een smoothie.

Hoe gezond is een smoothie?

Drink je elke ochtend een verse smoothie van groente en fruit? Dan denk je waarschijnlijk enorm gezond bezig te zijn. Fruit zit natuurlijk boordevol vezels en vitaminen, die niet te missen zijn in een gezonde levensstijl. Zeker als je het vruchtensap zelf maakt, blijven veel van de gezonde stoffen wel bewaard tijdens het maken van de smoothie in de blender. Wel kunnen de vezels die in fruit zitten, in kleine stukjes gebroken worden. Hoewel ze dan nog steeds gezond zijn, moet je lichaam minder moeite doen om ze te verteren. Toch zijn er ook wat punten die een smoothie minder gezond maken.

Veel suiker in smoothie

In een glas smoothie van zo’n 250 milliliter zit namelijk al snel flink wat suiker: voor je het weet heb je dezelfde hoeveelheid als zeven suikerklontjes (zo’n dertig gram) opgedronken. Hoewel het - zeker bij een zelfgemaakte smoothie - om fruitsuikers gaat, kan het toch flink aantikken. Alle soorten suiker worden namelijk op dezelfde manier verwerkt: of het nu toegevoegde suikers of fruitsuikers zijn. Je lichaam zet die suikers om in glucose, dat dan weer wordt gebruikt voor de energievoorziening. Omdat er naast suikers juist ook heel veel andere belangrijke voedingsstoffen in fruit zitten, zoals vezels en vitaminen, is het wel gezond. Daarom is het advies wél om fruit te eten, terwijl je andere zoete snacks beter kan laten staan. Maar in een smoothie zitten erg veel fruitsuikers.

Meerdere porties fruit in één smoothie

Dat er zoveel fruitsuiker in een smoothie zit, komt doordat er in smoothies vaak meerdere porties fruit en groente zitten: je drinkt daardoor ongemerkt bijna een hele fruitschaal leeg. Inclusief de suikers en calorieën die daarbij horen. Zo heb je een smoothie met een banaan, tien aardbeien en twee sinaasappels zo op, terwijl je dat fruit waarschijnlijk niet in één maaltijd op zou eten. Je zou dan hartstikke vol zitten, terwijl een smoothie goed te drinken is.

Je voelt namelijk een stuk minder goed wanneer je vol zit, wanneer je fruit drinkt in plaats van eet. Je hoeft er niet op te kauwen, waardoor je hersenen niet zo snel doorhebben dat je flink wat calorieën binnen hebt gekregen. Een smoothie is daardoor dus minder verzadigend dan los fruit of groente.

Niet altijd slecht

Natuurlijk hoeven niet alle smoothies in de ban. Drink je af en toe een smoothie of past het goed binnen jouw levensstijl, dan kun je het prima blijven drinken. En voor sommige mensen kunnen ze ook echt een uitkomst zijn. Heb je moeite met het binnenkrijgen van voedingsstoffen, bijvoorbeeld omdat je niet veel eet of gezondheidsproblemen hebt? Dan kunnen smoothies een gezonde en smaakvolle toevoeging aan je dieet zijn.

Tips voor een gezonde smoothie

Als je dol bent op smoothies, kun je wel wat doen om ze net wat gezonder te maken. We zetten een aantal tips op een rij:

  • Maak de smoothie zelf, zodat je precies weet wat je erin stopt. In een kant-en-klare smoothie zitten vaak toegevoegde sappen met suikers. Voeg zelf ook geen suiker, honing of (appel)sap toe.
  • Wel kun je wat volkoren graanvlokken, zoals havermout, óf pitten toevoegen. Het is gezond, je zit dan langer vol van je smoothie én het geeft een boost qua vezels.
  • Gebruik naast fruit ook groente, bijvoorbeeld een soort die maar weinig suiker bevat. Denk aan spinazie of boerenkool. Ook kun je een smoothie was meer eiwitten geven door yoghurt of kwark toe te voegen.
  • Gebruik een lepel om je smoothie te eten: je eet ‘m dan langzamer dan wanneer je het drinkt, waardoor je eerder merkt of je vol zit.

Bron | Voedingscentrum, Maag Lever Darm Stichting

Ilse van RoekelGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden