Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Déze soorten vitamine D zijn er en dit doen ze voor je lichaam

vitamine-d-margriet.jpg

Nu er uit nieuw onderzoek blijkt dat er een link bestaat tussen vitamine D en het (voorkomen van het) coronavirus, lijken supplementen populairder dan ooit. Maar wat is het eigenlijk? En welke soorten zijn er?

Wat is vitamine D?

Vitamine D is een vetoplosbare vitamine. Dat betekent dat het zich bevindt in het vet van voedingsmiddelen en dat je lichaam ze (deels) kan opslaan. Je hebt deze vitamine nodig om calcium uit de voeding op te nemen in je lichaam. Daarnaast speelt de vitamine een rol bij het versterken van het immuunsysteem en bij een goede werking van de spieren. Het is een van de weinige vitamines die je lichaam zelf kan aanmaken; onder invloed van zonlicht wordt in het lichaam vitamine D aangemaakt. Ook kan het uit voeding worden gehaald.

Lees ook:
Vitamine D-tekort: wanneer moet je supplementen slikken?

Heel Holland slikt

Voor iedereen onder de zeventig jaar geldt een aanbevolen hoeveelheid van tien microgram vitamine D per dag en daar hoef je – mits je gevarieerd eet – helemaal niets voor bij te slikken. Boven de zeventig geldt een aanbevolen hoeveelheid van twintig microgram per dag. Val je in een van onderstaande groepen? Dan maakt jouw lichaam de vitamine minder goed aan en wordt wél aangeraden om 10 microgram per dag bij te slikken.

  • Mensen met een donkere (getinte) huidskleur
  • Mensen boven de vijftig
  • Kinderen onder de drie
  • Zwangere vrouwen
  • Mensen die gelaatsbedekkende kleding dragen of mensen die overdag niet/nauwelijks buiten komen

Supplementen

In onze voeding komen twee soorten vitamine D voor: D2 (ergocalciferol) en D3 (cholecalciferol). Allebei de vitamines worden aangemaakt door uv-straling, wat een onderdeel is van zonlicht. In supplementen komen beide soorten voor. Allebei de vormen zijn actief en doen hun werk in ons lichaam doen. D3 is de meeste geadviseerde vorm, omdat deze het beste wordt opgenomen door het lichaam en de meest natuurlijke vorm is. Bovendien is de werking van D3 ietsjes sterker dan die van D2. Maar ben je vega(nist)? Dan kun je prima gaan voor D2.

Bron |Libelle, het Voedingscentrum

Beeld | Getty Images

Ook interessant