Verband tussen vitamine D supplementen en vermindering depressieve klachten Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vitamine D-supplementen kunnen symptomen van depressie verminderen

Voor onze gezondheid is vitamine D belangrijk. Zowel fysiek als mentaal heeft deze vitamine namelijk een grote invloed op ons. Lichamelijk zorgt het voor stevige tanden en botten en helpt het tegen botontkalking op latere leeftijd. En nu is er ook steeds meer bewijs dat een tekort aan vitamine D gelinkt kan worden aan depressie en een verheviging van symptomen.

Dat ontdekten onderzoekers, die 41 eerdere onderzoeken geanalyseerd en vergeleken hebben. Uit deze meta-analyse blijkt dat het nemen van vitamine D-supplementen depressieve symptomen bij mensen die al een gediagnosticeerde depressie hebben, kunnen verlichten.

Vitamine D

Vitamine D is belangrijk voor onze algehele gezondheid. Zo reguleert het de hoeveelheid calcium en fosfaat in ons lichaam en zorgt het ervoor dat onze tanden en botten stevig blijven. Maar er wordt nu ook gedacht dat vitamine D helpt bij het reguleren van verschillende functies in het centrale zenuwstelsel. Ook bij dieren is dit eerder onderzocht en daar bleek al dat er een verband is tussen vitamine D en de geestelijke gezondheid.

Vitamine D-supplementen kunnen depressieve klachten verminderen

De analyse die nu gemaakt is, werd uitgevoerd onder 53.235 deelnemers, afkomstig uit 41 eerdere onderzoeken. Hier zaten mensen tussen met en zonder een depressie, mensen die vitamine D-supplementen slikten en anderen die placebo’s gebruikten. Ook waren er deelnemers met verschillende fysieke aandoeningen. Omdat het gaat om verschillende onderzoeken, kon de hoeveelheid vitamine D verschillen, maar het gemiddelde supplement dat gebruikt werd was 50-100 microgram per dag.

De uitkomst van de analyse was duidelijk: bij deelnemers die een depressie hebben, waren de vitamine D-supplementen effectiever dan de placebo’s als het ging om verlichting van de symptomen. Opvallend is dat bij gezonde deelnemers de placebo’s effectiever waren. En hoe vaak moet je die supplementen dan nemen? Uit het onderzoek komt naar voren dat je ze het best korte tijd kunt nemen, in zogenaamde ‘bursts’ van minder dan 12 weken.

Kanttekening bij het onderzoek

De onderzoekers plaatsen bij het onderzoek wel een kanttekening. Ze willen namelijk niet op de zaken vooruit lopen en stellen dat de gegevens die ze tot nu toe gevonden hebben, niet voldoende zijn om te bewijzen dat een lage vitamine D-spiegel depressie veroorzaakt. Ook willen ze niet beweren dat supplementen een effectieve behandeling zijn. De analyse laat wel een verband zien, maar eerdere onderzoeken hierna waren minder overtuigen. Kortom: er is nog meer onderzoek nodig. Zeker omdat er nu gekeken is naar allerlei verschillende onderzoeken, met verschillende benaderingen.

Bron | ScienceAlert

Nynke KooyGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden