Gezondheid

Tijd om de (winter)zon op te zoeken: vitamine D blijkt ontstekingsremmend te werken

tijd-om-de-zon-op-te-zoeken-vitamine-d-blijkt-ontstekingsremmend.jpg

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden, een goed immuunsysteem en gezonde spieren. Maar uit onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel blijkt nu ook dat deze vitamine en eiwitten kunnen helpen om chronische ontstekingen af te remmen.

Doe dus wat extra vitamine D op wanneer dit mogelijk is, met de beperkte winterzon die we in Nederland krijgen.

Chronische ontsteking

Bij het ouder worden komen allerlei kwaaltjes kijken, waaronder het ontstaan van een chronische ontsteking die de mobiliteit vermindert. Deze lichte, chronische verhoging van ontstekingsstoffen in de bloedbaan zijn een gevolg van ouderdom en moeilijk te vermijden. Ze zijn bijvoorbeeld met name het gevolg van een verouderd afweersysteem, toename in vetmassa en minder beweging.

Gezond oud worden

Mensen die last hebben van zo’n chronische ontsteking zijn sneller vatbaar voor ziektes als hart- en vaatziekten, diabetes en artrose. Ook vermindert de spierkracht en -massa, waardoor ouderen vaak kwetsbaarder worden en minder zelfstandig zijn. De ontsteking beperken of verminderen zou ouderen dus kunnen helpen om gezond oud te worden.

Lees ook:
Ons vitamine D-tekort kan op déze simpele manier opgelost worden

Vitamine D

De wetenschappers van de Vrije Universiteit volgden 380 ouderen met een beperkte mobiliteit. De ene groep kreeg dertien weken langs voedingssupplementen met vitamine D en eiwitten toegediend, de andere groep kreeg een placebo. Vervolgens werd in de gaten gehouden of de ontsteking die hun beperkte mobiliteit veroorzaakte stabiel bleef of erger werd.

Ontstekingsremmend

Bij de groep die een placebo kreeg toegediend, bleek de ontsteking inderdaad erger te zijn geworden. Bij de groep die de voedingssupplementen had gekregen, vond juist een stabilisering van de ontsteking plaats. Vitamine D en eiwitten zijn dus belangrijke stoffen die een deel van de veroudering tegen kunnen gaan.

Uv-stralen

Gelukkig maakt ons eigen lichaam vitamine D aan door middel van blootstelling aan uv-stralen. Maar in de winter krijg je vaak een tekort. Het is daarom belangrijk om bijvoorbeeld veel vis te eten, want daar zit de vitamine ook in. Daarnaast kun je ook voor voedingssupplementen kiezen.

Bron | Het Laatste Nieuws
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant