Gezondheid

Zó veel Nederlanders blijken te weinig vitamine A binnen te krijgen

zo-veel-nederlanders-blijken-te-weinig-vitamine-a-binnen-te-krijgen.jpg

Eet jij voldoende vlees, zuivel, worteltjes of spinazie? Veel Nederlanders niet, blijkt uit onderzoek van het RIVM. We blijken namelijk te weinig voedingsmiddelen met vitamine A te eten, waardoor Nederlanders steeds vaker een tekort hebben.

Vooral jongeren blijken vaak zo’n vitaminetekort te hebben: maar liefst de helft van de jongeren tussen 14 en 17 jaar oud krijgt te weinig vitamine A binnen. Van de volwassenen eet 10 tot 30 procent niet voldoende voeding waar de vitamine in zit.

Vitamine A

Vitamine A wordt ook wel retinol genoemd. Dit stofje is belangrijk voor de groei van je botten, een gezonde huid, glanzend haar, stevige nagels en goede ogen. Ook zorgt de vitamine voor een beter immuunsysteem. Zoals eerder genoemd komt vitamine A dus voor in vlees, vis en zuivel, maar er bestaat ook een plantaardige variant van deze voedingsstof. Door voldoende groente met carotenoïden te eten, kan je lichaam namelijk zélf vitamine A aanmaken. Carotenoïden kunnen namelijk omgezet worden in deze voedingsstof. Ze zitten onder andere in groenten zoals wortels, boerenkool, spinazie en andijvie, en worden ook vaak toegevoegd aan margarine of bakboter.

Lees ook: Dit kan het ernstige gevolg van een vitamine B12-tekort zijn

Gevolgen onbekend

Door een tekort aan vitamine A zouden huidproblemen, dof haar, nachtblindheid en zelfs volledige blindheid kunnen ontstaan. Maar hoe vaak die klachten ook daadwerkelijk voorkomen, is volgens het RIVM nog onbekend. Gezondheidswerkers zeggen in het onderzoek dat ze maar zelden mensen zien met klachten door zo’n tekort. Dat betekent niet direct dat die er ook niet zijn, zeggen de onderzoekers van het RIVM. Zij denken juist dat het verband tussen klachten en vitamine A-tekort vaak over het hoofd gezien wordt, omdat het relatief onbekend is. Om dit verder uit te zoeken, is volgens de onderzoekers een vervolgstudie nodig.

Te veel vitamine A

Maar pas op: hoewel een tekort dus niet direct tot problemen leidt, kan te veel vitamine A dat wél doen. Een overdosis van de dierlijke variant van deze stof kan namelijk giftig zijn. Zo’n vergiftiging herken je op korte termijn aan hoofdpijn, misselijkheid en vermoeidheid; na een tijd kan het zorgen voor afwijkingen aan je ogen, huid en botten. Ook kunnen supplementen met hoge doseringen van de carotenoïde bètacaroteen (meer dan 15 mg per dag) het risico op longkanker vergroten. Oppassen met supplementen dus.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | RIVM, Het Voedingscentrum
Beeld | iStock

Margriet extra 4

Heb jij Margriet Extra: Energiek & In balans al in huis? Een inspirerende special met veel handige tips die juist nú zo goed van pas komen. Over vol energie de zomer in te gaan, rust vinden in rituelen, wandelen en yoga en nog véél meer. Haal deze editie nu in de winkel óf bestel ‘m hier veilig online (zonder extra verzendkosten).

Ook interessant