Gezondheid

Twee keer per week vis eten, helpt tegen depressie

vis-tegen-depressie.png

Vis is niet alleen gezond, het maakt ook ons nog eens gelukkig. Zo blijkt uit Australisch onderzoek dat twee keer per week vis op het menu de kans op een depressie met 25 procent doet dalen. Dit geldt overigens alleen voor vrouwen.

Een team van het Menzies Research Institute in Australië volgde voor het onderzoek in totaal 1..400 mannen en vrouwen tussen de 26 en 36 jaar gedurende een periode van vijf jaar. Ze moesten een dagboek bijhouden van de hoeveelheid vis die ze aten. Ook werd er gekeken naar depressiefactoren, waaronder roken, gewicht, lichaamsbeweging, alcoholgebruik, opleinding en arbeidssituatie.

Omega-3 vetzuren

Bij mannen bleek het eten van vis geen effect te hebben op de geestelijke gezondheid. Het hoge niveau van omega-3 vetzuren in vis in combinatie met de vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron had wél een positief effect op de hersenen, zelfs wanneer er bij de personen al sprake was van een van bovenstaande depressiefactoren.

Het is al eerder bewezen dat vis nog veel meer voordelen heeft. Zo verkleinen de onverzadigde vetten in vis de kans op hart- en vaatziekten. Vooral vette vissoorten als haring, makreel, zalm en paling bevatten veel onverzadigde vetzuren. Let er bij de bereiding wel op dat je producten gebruikt van onverzadigde vetten, zoals producten op basis van olijfolie.

Daarnaast is omega-3 uit vis essentieel voor een goede gezondheid. Het versterkt je immuunsysteem, is belangrijk voor een goede groei en helpt bij het voorkomen van problemen met hart en vaten. Vooral haring en tonijn zijn rijk aan omega-3.

Bron: Daily Mail

 

Hoe vaak per week eet jij een visje? 

Ook interessant