Gezondheid

5 tips tegen werkstress

tips-tegen-werkstress.png

Als het druk is op het werk, kan het moeilijk zijn om je hoofd boven water te houden. Gelukkig is werkstress te voorkomen met onderstaande tips. 

Goede nachtrust

Als je slecht slaapt, ben je labieler en wordt alles automatisch zwaarder en groter. Je bent dus al een eind op de goede weg door simpelweg te zorgen voor een goede nachtrust. Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen het slechtst slapen op zondagavond, omdat ze opzien tegen de maandag. Vang dit op door op zondagavond iets vroeger dan normaal naar bed te gaan en bewust te ontspannen voor je gaat slapen. Lees een lekker tijdschriftje of luister wat rustgevende muziek.

Minder koffie

Koffie drinken is verleidelijk, maar kan de gevoeligheid voor stress ook vergroten. Daarnaast kun je er prikkelbaar en nerveus van worden. Reduceer je koffiegebruik dus tot maximaal twee kopjes koffie per dag.

Sporten

Reageer je na het werk af in de sportschool. Tijdens het sporten komt het gelukshormoon endorfine vrij, waardoor je je automatisch beter voelt. Bovendien kun je je beter afreageren op een fitnessapparaat dan op je baas of collega’s.

Het hoeft niet perfect

Veel werknemers werken zichzelf in de stress als ze hoge eisen aan zichzelf stellen en alles perfect willen doen. Als je iets minder hoge eisen aan jezelf stelt, zul je merken dat het werk misschien niet perfect, maar wel goed genoeg wordt gedaan.

Kalmeer jezelf met geluid

Stresshormonen dalen ook door muziek. Zo is bijvoorbeeld aangetoond dat door te luisteren naar het muziekstuk ‘Air’ van J.S. Bach je hartslag vertraagt, je bloeddruk daalt, je ademhaling rustiger wordt en je spierspanning vermindert. Ook kun je af en toe een meditatiemoment met rustige muziek inlassen. Een goede website hiervoor is Calm.com.

Ook interessant