Gezondheid

We blijken vijf soorten honger te hebben (mét een belangrijke reden)

we-blijken-vijf-soorten-honger-te-hebben-met-een-belangrijke-reden.jpg

De ene keer heb je enorme trek in iets zouts, terwijl de andere keer alleen een koolhydraatrijke pasta jouw honger écht kan stillen. Herken je dat? Die verschillen in waar je trek in hebt blijken echt te bestaan. Wetenschappers ontdekten namelijk dat mensen vijf verschillende soorten honger hebben.

En dan bedoelen we niet lekkere trek; deze vijf verschillende soorten honger blijken allemaal heel belangrijk te zijn voor je gezondheid.

Vijf soorten honger

Die verschillende soorten trek zorgen er namelijk voor dat jij genoeg van alle essentiële voedingsstoffen krijgt die je lichaam zo hard nodig heeft: eiwitten, koolhydraten, vetten, calcium en zout. Waarom precies die voedingsstoffen, we hebben er immers meer nodig? Volgens de onderzoekers komt dat doordat ons lichaam maar een beperkt aantal hongersoorten kan onderscheiden. De eerste drie zijn simpelweg écht essentieel voor ons lijf en hebben we nodig om te overleven. Calcium en natrium kwamen daar waarschijnlijk bij omdat dit lastige stoffen waren voor onze verre voorouders. Zout kwam in hun dieet bijvoorbeeld weinig voor omdat dit uit de grond gehaald moest worden, en ook voldoende calcium was moeilijker te krijgen met het dieet dat jagers en verzamelaars hadden.

Lees ook: Knorrende maag? Er bestaan drie soorten nephonger, en dít doe je ertegen

Wilde dieren

Wetenschappers begonnen hun onderzoek niet bij mensen, maar baseerden hun idee op wilde dieren. Het viel ze namelijk op dat dieren die in het wild leven er heel goed voor kunnen zorgen dat ze de juiste voedingsstoffen binnenkrijgen, in de juiste verhoudingen. De meest logische verklaring voor hoe ze dat doen, is dat ze voor alle voedingsstoffen verschillende soorten honger hebben. Omdat ze die allemaal proberen te stillen, hebben ze dus een gevarieerd dieet.

Buffet

Vervolgens hebben ze dit getest door een groep van tien personen twee dagen lang op een eenzijdig dieet te zetten. De helft van hen kreeg een buffet met veel eiwitten, maar weinig koolhydraten en vetten. De andere helft kreeg juist weinig eiwitten, maar veel koolhydraten en vetten. En wat bleek? Toen ze na die twee dagen weer de mogelijkheid hadden om de andere voedingsstoffen te eten, aten ze opvallend meer van de stoffen die ze gemist hadden. Ook ontdekten ze dat de groep die voornamelijk eiwitarme voeding kreeg, juist méér ging eten om die honger naar proteïne wel te stillen.

Gevarieerd dieet

Volgens de onderzoekers kunnen we veel leren door te luisteren naar welke soort honger we precies hebben, én benadrukt dit nog eens waarom het zo belangrijk is om een veelzijdig dieet te hebben. Hoewel fastfood soms heel lekker kan zijn, kunnen die vijf soorten honger daar wel door in de war raken. Fastfood is namelijk vaak eenzijdig in voedingsstoffen: veel snelle koolhydraten en vetten, weinig eiwitten. En júist de honger naar eiwitten blijkt de sterkste te zijn, zeggen de onderzoekers. Bij te weinig eiwitten blijf je meer eten van de andere voedingsstoffen, om het tekort op te lossen. Maar ook een dieet gefocust op eiwitten is niet ideaal, zeggen ze. Daardoor krijg je weer een tekort aan koolhydraten, en kun je juist last krijgen van sugar cravings. Met een gevarieerd dieet zul je merken dat ál je soorten honger gestild worden, en je een voldaan gevoel hebt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | New Scientist
Beeld | iStock

Margriet 24 ligt in de winkel! Met negen pagina’s aan puzzelplezier, zelfmakers voor in de tuin en nog véél meer. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant