Vijf redenen waarom vitamine D zo belangrijk is voor de gezondheid van je hart Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Vijf redenen waarom vitamine D zo belangrijk is voor de gezondheid van je hart

Vitamine D is heel belangrijk voor een goede gezondheid. Het zorgt voor stevige botten en tanden, helpt tegen botontkalking op latere leeftijd, speelt een belangrijke rol bij de spierfunctie én het is van belang voor een goede werking van het immuunsysteem. Maar daar kunnen we nog een gezondheidsvoordeel aan toevoegen, namelijk dat vitamine D ook belangrijk is voor de gezondheid en het functioneren van je hart.

Na vitamine C is vitamine D misschien wel een van de bekendste vitaminen. En het is een bijzondere: het is een van de weinige vitaminen die we zelf aan kunnen maken, door tijd in de zon door te brengen. Per dag is het van belang dat je tien microgram aan vitamine D binnenkrijgt. Behalve mensen boven de zeventig: zij kunnen beter streven naar twintig microgram per dag. Een tekort aan vitamine D kan voor vervelende symptomen zorgen, waaronder: spierpijn, vermoeidheid, spiertrillingen en lusteloosheid.

Vitamine D en je hart

In diverse wetenschappelijke onderzoeken is vitamine D ook in verband gebracht met (het voorkomen van) cardiovasculaire problemen. Wetenschappers zijn op dit moment het verband tussen vitamine D en hartgezondheid problemen nog aan het onderzoeken om met bewijzen te komen, maar er zijn al wel sterke vermoedens. Hoewel er voor dat verband dus nog meer en definitief wetenschappelijk bewijs is, is dat er al wel voor het feit dat vitamine D het cardiovasculaire systeem op een aantal belangrijke manieren ondersteunt.

We zetten ze hieronder op een rij.

  • Vitamine D versterkt de hartspierfunctie. Dit blijk uit een onderzoek van het National Library of Medicine. Een goede hartspierfunctie is belangrijk, omdat het hart zuurstofrijk bloed naar de rest van het lichaam pompt waar het alle spieren en organen voorziet van de nodige stoffen.
  • Vitamine D bevordert het lipidenprofiel en je cardiometobale gezondheid, blijkt uit onderzoek van Biomed Central. Je lipidenprofiel wordt bepaald aan de hand van een aantal verschillende vetbepalingen in het bloed, waaronder je cholesterolwaarde. Hart- en vaatziekten, diabetes mellitus, een hoge bloeddruk, obesitas en chronische nierschade zijn een aantal van de aandoeningen die onder de verzamelnaam cardiometabole ziekten vallen.
  • Uit onderzoek is gebleken dat vitamine D helpt bij het reguleren van een gezonde bloedsuikerspiegel (een andere belangrijke cardiometabole gezondheidsbiomarker), wat op zijn beurt helpt de bloedvaten te beschermen en een gezonde bloeddruk te behouden.
  • Vitamine D verhoogt de antioxidanten-activiteit, wat oxidatieve stress helpt te bestrijden en de levensduur van het hart bevordert. Dit blijkt uit een onderzoek van Biology. Antioxidanten zijn stoffen die onder andere aanwezig zijn in groenten en fruit. Antioxidanten omvatten alle stoffen die vrij radicalen, schadelijke deeltjes die cellen van organismen aantasten, weg kunnen vangen.
  • Vitamine D ondersteunt een gezonde onstekingsreactie, die essentieel is voor de algehele cardiovasculaire gezondheid en functie.

Risicogroepen voor vitamine D-tekort

Er zijn bepaalde groepen mensen die goed moeten opletten dat ze geen vitamine D-tekort oplopen. Mensen met een getinte huidskleur halen bijvoorbeeld minder vitamine D uit zonlicht: hoe meer pigment, hoe meer zon er nodig is om voldoende aan te maken. Ook als je een sluier draagt en je huid dus bedekt is, maak je minder vitamine D aan. Ook zwangere vrouwen, jonge kinderen en mensen die weinig buiten komen, maken vaak te weinig van deze stof aan. Daarnaast kan het bij bepaalde aandoeningen, bijvoorbeeld IBD en coeliakie, voorkomen dat je een vitamine D-tekort ontwikkelt. Dat komt omdat de darmen de vitaminen dan niet goed op kunnen nemen. Weet je niet helemaal zeker of je een vitaminetekort hebt? Neem dan contact op met je huisarts.

Alle vrouwen die ouder zijn dan vijftig jaar, wordt geadviseerd om een supplement met vitamine D te slikken. De aanbevolen hoeveelheid is dan 10 microgram per dag. Ben je zeventig jaar of ouder? Dan is de aanbevolen hoeveelheid 20 microgram per dag.

Bron | Mindbodygreen

Sanne van De WeteringGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden