Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Vijf dingen die je beter níet kunt doen als je net wakker bent

vijf-dingen-die-je-meter-niet-kunt-doen-als-je-net-wakker-bent.jpg

Hoe ziet jouw ochtendritueel eruit? Druk je drie keer op snooze of sta je juist na de eerste wekker direct naast je bed te rekken en strekken? Of je nu een ochtendmens bent of juist totaal niet: déze vijf dingen kun je volgens experts beter niet doen als je net wakker bent.

En daaruit blijkt weer dat we die telefoon ’s ochtends echt beter even kunnen laten liggen..

1. Elke ochtend op snooze drukken

Ben je een echte snoozer? Hoe lekker die extra minuten in bed ook zijn, een echt goede start van je dag is het eigenlijk niet. Want eigenlijk heb je maar weinig aan die extra tijd in bed in de ochtend, vertelt internist Niket Sonpal aan Huffington Post. Sterker nog: het kan er zelfs voor zorgen dat je méér moe bent de rest van de dag. Dat heeft ermee te maken dat je de REM-slaap kunt verstoren, wat effecten kan hebben op je mentale én fysieke gezondheid. Even in bed blijven liggen is volgens Sonpal niet zo’n probleem, maar blijf dan wél wakker.  

2. Meteen op je telefoon kijken

Kijk jij, terwijl je nog onder de dekens ligt, al op je telefoon? Ook dat kun je beter niet doen als je net wakker bent, zegt huisarts Naomi Parrella. Als je de dag begint met het nieuws lezen of direct je mail opent, laat je invloeden van buiten meteen je hersenen ‘overnemen’. En dat is niet goed voor je, zegt Parrella. Juist in de ochtend kun je volgens haar nog even rustig aan doen en je hersenen rustig wakker laten worden. In plaats daarvan kun je volgens Parrella beter een glas water drinken, wat rek- en strek oefeningen doen of even mediteren.

3. ’s Ochtends te veel suiker eten

Hoe lekker het ook is om suikerrijke ontbijtgranen of een kop koffie met een flinke schep suiker te nemen als je net wakker bent; volgens Parrell kun je dat beter even niet doen. “Suiker en andere zeer bewerkte ontbijtproducten kunnen invloed hebben op de hormonen in je lichaam”, legt ze uit aan Huffington Post. “En dan blijf je de hele dag in een soort achtbaan zitten van trek, stemmingswisselingen en misschien een suikerdip.” Natuurlijk hoef je suiker niet helemaal te vermijden, maar ’s ochtends kun je het beter even laten staan. Je kunt beter kiezen voor langzame koolhydraten, zoals havermout of bruin brood.

Lees ook:
Deze ochtendroutine past volgens je sterrenbeeld het beste bij jou

4. Je gezicht niet wassen

Stacy Chimento, een dermatoloog, heeft ook iets wat je níet moet doen als je net wakker wordt: je skincare routine skippen. En dat hoeft helemaal niet zo uitgebreid te zijn, als je je gezicht maar schoonmaakt. Want als je er bij nadenkt, kan er ’s nachts van alles op je gezicht terecht komen. Stof, dode huidcellen die van een dag eerder nog op je kussensloop zitten. Wat je precies gebruikt in de ochtend mag je natuurlijk zelf bepalen, als je maar lauwwarm water gebruikt. Dat is volgend Chimento de beste manier om je gezicht schoon te maken. En vergeet daarna niet met een goede crème met SPF te smeren, óók in de winter.

5. Geen tijd vrijmaken voor jezelf

‘s Ochtends hebben we het vaak druk: je bent moe, je hebt haast, de hond moet uit, de kat moet eten en dan moet je óók nog op tijd de deur uit. Toch kun je, als je de dag goed wilt beginnen, beter even wat tijd voor jezelf nemen. Mensen die dat niet doen en meteen ‘aan’ staan als ze net wakker zijn, kunnen in de uren daarna een beetje in een funk komen, legt internist Sonpal uit. Dus rek je even goed uit, doe de gordijnen open en neem even de tijd voor jezelf zónder afleidingen. Uit diverse onderzoeken blijkt dat het aanzienlijke voordelen heeft als je daar een gewoonte van maakt. En dat hoeft niet lang te duren: een paar minuutjes is voldoende, voor je de drukte van de dag instapt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Huffington Post
Beeld | Getty Images

Ook interessant