Vier gezondheidsmythes over je bezoek aan de sauna
 Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Gezondheid

Vier gezondheidsmythes over je bezoek aan de sauna

Een dagje naar de sauna: het is niet alleen ontspannend, het zou ook nog eens gezond zijn. Helaas zijn een aantal van deze ‘gezondheidsvoordelen’ juist gezondheidsmythes te noemen.

Voor iedereen die dacht de wandelschoenen in de kast te zetten en in plaats daarvan wekelijks een bezoekje aan de sauna te brengen hebben we slecht nieuws.

1. Afvallen in de sauna

Het klopt dat de sauna een stimulerend effect heeft op metabolisme, ook wel de stofwisseling genoemd. En als je een fan bent van de sauna, merk je wel degelijk dat je een aantal kilo minder op de weegschaal kan waarnemen na een bezoekje. Toch is dit maar van korte duur. Je verliest namelijk geen vet, maar heel veel vocht, zo’n halve tot anderhalve liter. Logisch dus dat je een paar kilo’s achterlaat in de sauna. Maar drink je thuis weer een flink glas water, dan zitten deze zogenaamde afgevallen kilo’s er gewoon zo weer aan.

2. Lichaam ontgiften

Omdat we zoveel zweten zou je denken dat we onszelf van binnen ook flink reinigen als je ontspannend een middag in de sauna doorbrengt. Ook dat is helaas een mythe. Harry Janssen - Maag-, Darm-, en Leverarts aan het Erasmus MC in Rotterdam laat aan Men’s Health weten: “Het is nooit wetenschappelijk aangetoond dat je lever harder gaat werken door een bezoek aan de sauna.” Volgens de professor is het überhaupt niet mogelijk om je lichaam aan te zetten tot ontgifting. “Je kunt je leverfunctie simpelweg niet verbeteren. Daar zijn geen manieren voor. Wel kun je er zelf voor zorgen dat je lever zo gezond mogelijk blijft, bijvoorbeeld door alcoholgebruik te beperken.”

Om het nog een klein beetje positief te houden: doordat je veel transpireert ga je na je saunabezoek meer (water) drinken, waardoor de kans groot is dat je nieren wel meer afvalstoffen kwijtraken dan normaal.

3. Net zo goed als een sportsessie

Een bezoek aan de sauna is net zo ‘vermoeiend’ als sporten: dat is waar, maar het staat absoluut niet gelijk aan een paar uurtjes in de sportschool. “De hartbelasting van een sauna wordt wel eens vergeleken met die van een stevige wandeling, maar het heeft geen effect op algemene spierfunctie, conditie en fitheid,” aldus Internist-vasculair geneeskundige Coen van Guldener. “Er is voor zover ik weet geen enkel bewijs dat een bezoek aan de sauna sporten kan vervangen en hart- en vaatfuncties zal verbeteren. Soms is het zelfs beter voor je hart als je de sauna niét bezoekt”, aldus Coen. “Mensen die net een hartinfarct hebben gehad of een ernstige hartklepvernauwing hebben kunnen beter niet naar de sauna gaan.”

4. Boost voor je immuunsysteem

De warmte van de sauna zou je immuunsysteem een flinke boost geven. Helemaal onwaar is het niet, maar je moet de sauna dan wel op de juiste manier gebruiken. Huub Savelkoul, hoogleraar immunologie, legt aan NPO Radio 1 uit hoe het zit. “Je moet cycli doen van opwarming en afkoeling. In de sauna opwarmen zo’n 15 minuten en dan 2 minuten afkoelen in koud water en dan weer een nieuwe cyclus.” Wat ontstaat is volgens Huub een zogenaamde ‘kunstmatige koortsreactie’. Deze reactie zorgt ervoor dat je meer witte bloedcellen gaat maken, welke weer onderdeel zijn van de afweer in ons lichaam. “Die witte bloedcellen zijn ook nog actiever. Het gevolg daarvan is ook dat je minder infecties hebt.”

Toch werkt dit lang niet bij iedereen. Het verschil in temperatuur kan namelijk ook voor een enorm stressreactie zorgen. Hierdoor wordt het stresshormoon cortisol aangemaakt en deze remt juist de effecten op je immuunsysteem. Een fabeltje dus? Als je goed getraind bent, zoals professionele sporters, is het “cortisol-effect geringer”, volgens Huub. Toch duurt het effect ook bij deze doelgroep maar zo’n 24 uur.

Bron | Men’s Health, NPO Radio 1

Paulien BergwerffGetty Images

Op alle verhalen van Margriet rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@margriet.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden