Gezondheid

Vezels zijn gezond, maar kun je er eigenlijk ook te veel van eten?

te-veel-vezels-eten-margriet.jpg

Vezels zijn belangrijk voor je gezondheid. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, geven een verzadigd gevoel na het eten en zo zijn er nog tal van andere gezondheidsvoordelen. Je zou dan ook denken dat je er niet genoeg van kunt eten, maar is dat eigenlijk wel zo?

Als we voedingsdeskundige Lotte Lemoine moeten geloven, niet. In een interview met de Belgische site Het Laatste Nieuws legt ze uit waarom de uitspraak ‘overdaad schaadt’ ook zeker van toepassing is op vezels.

Wat zijn vezels?

Voedingsvezels zijn een soort koolhydraten die voorkomen in plantaardig voedsel zoals volle granen, peulvruchten, noden, zaden, fruit en groenten. Zodra je ze hebt gegeten gaan ze linea recta door naar je spijsverteringskanaal. Ze dragen bij aan een goede spijsvertering, zorgen voor een voldaan gevoel en hebben nog tal van andere gezondheidsvoordelen. Het is dan ook belangrijk dat je er dagelijks voldoende van binnenkrijgt.

Lees ook: 3 tekenen dat je te weinig vezels binnenkrijgt

Hoeveel heb je nodig?

Volgens voedingsdeskundige Lotte Lemoine hebben we zeker dertig gram vezels per dag nodig. Dit lijkt misschien niet veel, maar toch wordt dit lang niet altijd door iedereen gehaald. Haal jij deze hoeveelheid wel met gemak? Dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je er ook niet te veel van eet. Een overdaad van vezels kan namelijk juist schade toebrengen aan je gezondheid. Het kan zorgen voor een verlies van calcium en ijzer via de stoelgang, waardoor je last kunt krijgen van klachten zoals buikpijn, een opgeblazen gevoel en ontlastingsproblemen. Lemoine adviseert dan ook om niet meer dan dertig gram per dag te eten.

Belangrijke tip

Daarnaast is het volgens haar ook belangrijk dat je voldoende drinkt. “Een vezel werkt zoals een spons. Wanneer je een droge spons hebt, is deze stug. Hetzelfde principe geldt voor vezels. Wanneer deze niet voldoende vocht krijgen, loop je het risico om geconstipeerd te raken. Door een spons nat te maken wordt deze beweeglijker. Zo werkt het ook bij vezels. Voldoende vezels eten en voldoende drinken gaan hand in hand en zorgen voor een goede darmtransit.”

 

Artikelen van Margriet.nl ontvangen?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief via margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | HLN
Beeld | iStock

Ook interessant