Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Snack deze voedingsmiddelen vóór je work-out om nog meer vet te verbranden

vet-verbranden.jpg

Hoewel uit onderzoek blijkt dat sporten voor je ontbijt beter is voor je bloedsuikerspiegel, kun je beter wél iets eten als je een zwaardere training op de planning hebt staan. Als je niets eet, kun je namelijk duizelig worden en je futloos voelen waardoor je sneller blessures oploopt.

Door het eten van de juiste snacks vóór de training kun je meer vet verbranden. Wij delen de favoriete snacks die drie experts voor het sporten nemen.

Vet verbranden

Diëtiste en professor voedingswetenschappen aan de Universiteit van Arizona, Martina M. Cartwright, raadt aan om minimaal een uur voor je work-out een koolhydraatrijke snack te nemen. Op deze manier kun je meer vet verbranden. Haar ideale snacks zijn:

  • enkele volkoren crackers
  • half kopje rijst met een vleugje olie
  • volkoren toast of bagel
  • half kopje pasta met een vleugje boter
  • half kopje havermout met een paar rozijnen
  • een stuk fruit

Omdat koolhydraten sneller worden verteerd dan vet of eiwitten, kun je beter voor een koolhydraatrijke snack kiezen. Koolhydraten worden tijdens het sporten sneller verbruikt, waardoor je lichaam daarna vet zal verbranden.

Koolhydraten

Ook diëtiste Sarah Waybright geeft aan dat je het beste kunt kiezen voor een snack die voornamelijk uit koolhydraten bestaat. Je lichaam verbruikt namelijk koolhydraten die het heeft opgeslagen, wat glycogeen wordt genoemd. Doordat je een koolhydraaktrijke snack neemt, zal dit helpen om die voorraad weer aan te vullen. Op deze manier verklein je de kans op spierschade en verhoog je je uithoudingsvermogen. De favoriete snacks van Waybright zijn een klein glas versgeperst sap, een banaan of een getoaste boterham. Dat neemt ze 15 tot 30 minuten voor haar work-out.

Lees ook: Waarom het belangrijk is veel water te drinken tijdens het sporten

Lage glycemische index

Jasmine Jafferali is fitness-, wellness- en voedingsadviseur en geeft de voorkeur aan voedingsmiddelen met een lage glycemische index en met weinig fructose. Deze voedingsmiddelen hebben weinig invloed op je bloedsuikerspiegel waardoor je snel vet kunt verbranden.

Jafferali geeft aan dat je als je ’s morgens traint het beste de volgende dingen kunt eten: een halve kop kokosmelk met een lepel chocolade- of vanille-eiwitpoeder, een eiwitshake gemaakt van een halve kop koffie of een kopje frambozen met ongezoete Griekse yoghurt.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Goedgevoel.be
Beeld | iStock

Margriet 26

Margriet heeft een nieuwe look! Er staat niet alleen een fris, nieuw logo op de voorkant, maar ook de binnenkant heeft een make-over gekregen. Zien? Koop Margriet 26 snel in de winkel of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Ook interessant