Gezondheid

Deze soorten vet eten zijn juist goed voor je huid

is-vet-eten-goed-voor-je-huid-dit-kun-je-het-beste-eten.jpg

Puistjes, mee-eters en andere onzuiverheden: vet leek jarenlang de boosdoener voor dit soort kwaaltjes. Toch blijkt die beschuldiging niet helemaal terecht. Sommige soorten vet eten zijn namelijk juist goed voor je huid. Dit zijn de positieve effecten, en deze vetten kun je het beste aan je dieet toevoegen.  

Vet voor de huid: dit moet (w)eten. 

Vet eten is goed voor je huid

Dat vet eten ook goed kan zijn voor je huid betekent niet dat je nu drie keer per week de snackbar moet bezoeken. Het gaat namelijk vooral om de vetzuren omega 3 en 6. Deze essentiële vetzuren zijn verantwoordelijk voor de structuur van je huid, maar je lichaam kan deze omega’s niet zelf aanmaken. Dit zul je dus uit vet eten moeten halen. Ook helpt een hoge inname van deze vetzuren tegen een droge huid en ondersteunt het de elasticiteit. Daarnaast bestaan er enkelvoudige onverzadigde vetten (EOV’s). Deze beschermen je huid tegen veroudering en beschadiging door zonlicht. Daarnaast helpen vetten het lichaam om belangrijke vitamines zoals vitamine A, D, E en K beter op te slaan. En deze vitamines dragen ook weer bij aan een gezonde huid. 

Vetten in voeding 

Je kunt natuurlijk de omega 3-supplementen en visoliepillen inslaan, maar ook met een gebalanceerd dieet krijg je de nodige essentiële vetzuren binnen om je huid een oppepper te geven. Dat doe je door eens wat vaker vette vis zoals zalm, paling of makreel te eten. Maar ook walnoten, lijnzaadolie en plantaardige margarine bevatten omega 3- en 6-vetzuren. De enkelvoudige onverzadigde vetten vind je in bijvoorbeeld olijfolie, avocado’s en noten. De truc is wel om gevarieerd te blijven eten, dus zorg dat je naast de gematigde vetinname van vetzuren en EOV’s ook veel groenten en fruit binnenkrijgt. Op die manier haal je het meeste voordeel voor je huid uit je eten. 

Lees ook: Van dun haar tot droge lippen: déze signalen van je huid en haar wijzen op vitaminetekort

Eten of smeren

Naast dat je dus vaker avocado’s, zalm en noten kunt eten en al je maaltijden in gezonde oliën kunt klaarmaken, kun je gezonde vetten ook direct op je huid smeren. Breng een lepeltje kokos- of olijfolie aan op je huid en masseer dit kringsgewijs zachtjes in de huid. Kokosolie zou moeten werken tegen een droge huid en zelfs tegen huidinfecties door bacteriën en schimmels, en olijfolie werkt tegen huidverouderingskwaaltjes zoals rimpels.  

Bron | Voedingscentrum, Women’s Health, Goedgezond
Beeld | iStock

Yeah, Margriet is genomineerd voor Website van het Jaar 2020! 
Help jij ons winnen? Stem dan snel

Ook interessant