Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Glucose en fructose: wat is het verschil?

glucose-fructose.png

Er zijn vele verschillende soorten suikers, waarvan glucose en fructose de twee bekendste zijn. Glucose is belangrijk voor ons lichaam en fructose wordt vaak gezien als vruchtensuiker, omdat het in fruit voorkomt.

De reden waarom suiker als iets slechts wordt gezien, ligt aan de manier waarop je lichaam suiker verwerkt. Maar niet alle suikers zijn slecht.

Glucose

Glucose zijn druivensuikers die worden gebruikt als energiebron waardoor je kunt functioneren. Glucose kan door al onze cellen voor energie worden gebruikt en is voor sommige delen, zoals de hersenen, zelfs essentieel. Daarnaast zorgt glucose ervoor dat je lichaam insuline aanmaakt.

Ons lichaam is in staat om zelf glucose aan te maken als het niet via de voeding binnenkomt. Suiker uit voeding is dus eigenlijk overbodig; je kunt ook zonder suiker leven.

Fructose

Fructose is ongezonde suiker, ook wel fruitsuiker genoemd. Deze suikers worden heel snel opgenomen en kunnen alleen door de lever worden verwerkt. Hierdoor moeten er veel meer calorieën worden verbrand. Een ander nadeel van fructose is dat het geen seintje naar je hersenen stuurt dat je vol zit, waardoor je kan blijven eten. Hierdoor blijft het fructosegehalte in je lichaam stijgen. Op een gegeven moment kan je lever al deze fructose niet meer verwerken en wordt de fructose omgezet naar vet.

Suiker in fruit

Mensen denken vaak dat fructose gezond is, omdat het een natuurlijke suiker is en voorkomt in fruit. De mate waarin fructose schadelijk is, heeft te maken met de hoeveelheid die je binnenkrijgt. In de natuur zit fructose altijd verpakt in vezels. De vezels zorgen ervoor dat je niet onbeperkt suiker binnenkrijgt. Ze zorgen voor een kleinere insulinereactie en dat de suiker en fructose minder snel door je bloed worden opgenomen. Zo laten vezels je via je hersenen weten dat je vol zit en je dus kan stoppen met eten. Hierdoor ga je niet overeten. Bovendien bevat fruit naast de essentiële vezels ook nog andere micronutriënten die ervoor zorgen dat de lever gezonder werkt.

Maar voor fruit geldt ook dat het niet goed is om er te veel van te eten, omdat je anders alsnog te veel suikers binnenkrijgt.

 

Bronnen: Sanova.nl | Gezondheidenco | Het Voedingscentrum

Ook interessant