Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Last van een verrekte spier? Dít kun je er het beste tegen doen

verrekte-spier.jpg

Heb je net een verkeerde beweging gemaakt en heb je nu last van een scherpe pijn? Dan zou het heel goed kunnen dat je een verrekte spier hebt. Dat kan behoorlijk vervelend zijn. Moet je de plek dan koelen of juist verwarmen? En moet je rust nemen of juist blijven bewegen? We leggen je uit wat je het beste kunt doen bij een spierverrekking. 

En hoe weet je dat het om een verrekte en geen gescheurde spier gaat? 

Een verrekte spier

Bij een verrekte spier ontstaat er een verrekking als je de vezels van je spieren of gewrichtsbanden te ver uitrekt. Vaak gebeurt dit met een plotselinge, snelle en onverwachte beweging, waarbij een scherpe pijn door je spieren schiet. Dit komt vaak voor in je nekspieren, maar je kunt ook andere spieren in je lichaam verrekken. Vaak gaat de scherpe pijn over in een zeurende pijn, maar dat stekende gevoel kan wel terugkomen bij het bewegen van de spier. 

Het verschil met een gescheurde spier

Aan Libelle legt fysiotherapeut Steffie Schoenmakers uit dat er drie verschillende graden bestaan bij de beschadiging van een spier. Graad 1 betekent dat je een aantal spiervezels hebt verrekt. In dit geval heb je dus een verrekte spier. Graad 2 betekent dat er een scheur in een groot aantal spiervezels zit. Hierbij kan de plek opzwellen en heb je veel pijn. Ook aanraking en beweging van de spier is pijnlijk en hierdoor kun je last hebben van krachtverlies. Bij graad 3 is je spier volledig gescheurd. Dit geeft veel pijn, veroorzaakt een zwelling en de plek kleurt vaak blauw. 

Een verrekte spier behandelen 

Het belangrijkste bij een verrekte spier is om de plek te laten rusten. Dat betekent niet dat je helemaal niks meer mag, maar zorg dat je bewegingen heel rustig uitvoert. Afhankelijk van de klachten kun je een verrekte spier koelen of juist verwarmen. Fysiotherapeut Schoenmakers raadt aan om eerst te koelen. Dit kan bijvoorbeeld met een koelelement of met verkoelende producten met eucalyptus of menthol erin. 

Moet de spier verwarmd worden? Dan kun je een warmte element, smeersels met warmte middelen erin of warmtepleisters gebruiken. Lees altijd goed de gebruiksaanwijzing van een warmtepleister door. Sommige pleisters mag je bijvoorbeeld niet rechtstreeks op de huid plakken, niet meerdere keren gebruiken, niet doormidden knippen en ook verschilt het per soort hoe lang een pleister kan blijven zitten. Pas bij warmtemiddelen ook altijd op bij een gevoelige huid. De warmte kan namelijk tot irritatie leiden. 

Lees ook: Spierpijn, maar niet door sporten? 5x híer kan het aan liggen

Opnieuw opbouwen

Is de pijn weg? Dan kun je weer voorzichtig proberen om je spier sterk te maken. Als je bijvoorbeeld last hebt van een verrekte spier in je kuit kun je oefeningen doen waarbij je je kuitspieren moet aanspannen. Bij een verrekte nekspier heb je uiteraard weer andere oefeningen nodig, waarbij je focust op je nek. Je kunt natuurlijk zelf aan de slag, maar je kunt ook contact opnemen met een fysiotherapeut voor oefeningen. Bouw de oefeningen altijd rustig op. Nemen je pijnklachten niet af of zelfs toe? Dan is het verstandig om contact op te nemen met een arts. 

Verrekte spieren voorkomen 

Hoewel een verrekte spier minder erg is dan een gescheurde spier, kan dit alsnog veel pijn doen. Het is lastig om een verrekte spier helemaal te voorkomen, maar er zijn wel een paar dingen waar je rekening mee kunt houden. Zo helpt een goede spierconditie het risico te verkleinen. Doe daarom regelmatig spierversterkende oefeningen. Daarnaast tipt Schoenmakers om altijd een warming-up voor het sporten en een cooling-down na het sporten te doen en tijdens je training goed materiaal te gebruiken dat is afgesteld op jouw lichaam. Pas op dat je niet te fanatiek aan de slag gaat, maar bouw het tempo en de intensiteit van je oefeningen altijd langzaam op. 

Bron | Sante, Libelle
Beeld | Getty Images

Ook interessant