Gezondheid

Hierdoor voel je je juist vermoeid als je niks doet

vermoeid-als-je-niks-doet-hier-komt-dat-door-en-dit-kun-je-ertegen-doen.jpg

Het weekend staat alweer bijna voor de deur en dan kun je lekker even helemaal niks doen. De gedachte hierachter lijkt misschien: even helemaal opladen voor een nieuwe week. Toch voel je je juist extra vermoeid als je een hele dag niks doet. Hoe werkt dat?

Waarom word je juist moe als je de hele dag niks hebt gedaan?

Niks doen

Het lijkt misschien heel tegenstrijdig dat wanneer je nauwelijks iets hebt uitgevoerd, je je toch gesloopt voelt. Volgens dr. Diana Gall komt dat doordat je je lichaam een bepaald signaal geeft. Aan Metro UK vertelt ze dat als je de hele dag niks uitvoert, je lichaam een gebrek aan beweging en stimulatie heeft die het normaal gewend is. Hierdoor krijgt je bloed minder zuurstof en voel je je als je niks doet dus juist vermoeid of lusteloos. Hoe minder zuurstof je opneemt, hoe lager je energieniveau en ook je motivatie. Dit stimuleert het slome gevoel en hierdoor kun je ook sneller geïrriteerd raken. Zeker tijdens de thuisisolatie kan dit niet alleen lichamelijk vervelend zijn, maar ook mentaal zwaar aanvoelen. 

Vermoeid

Eigenlijk werkt dit dus als een soort cyclus van vermoeidheid. Je lichaam is gewend aan een bepaalde routine, en doordat dit wegvalt raakt het nu steeds meer gewend aan het niks doen. De simpelste oplossing om die vermoeidheidscyclus te doorbreken is dan ook: in beweging blijven. Zeker wanneer veel dagelijkse activiteiten of routines – zoals werken, sporten en sociaal contact – wegvallen, kan het verleidelijk zijn om aan je vermoeidheid toe te geven en je dagen voornamelijk op de bank te slijten. Naast dat het kan helpen om zo veel mogelijk aan de nog bestaande routines – zoals op dezelfde tijd naar bed gaan en opstaan – vast te houden, kan het echt helpen jezelf in beweging te houden. Je zult merken dat je energielevel vanzelf weer omhoog schiet en ook je humeur hier beter van wordt. 

Lees ook: Wat is een ‘bore-out’ en hoe voorkom je dit?

Blijf in beweging

Een makkelijke oplossing om in beweging te blijven is natuurlijk om te wandelen. Een klein ommetje op veilige afstand in je eigen buurt is al voldoende. Maar mocht je het huis liever niet uit willen, dan kun je ook binnen aan de slag. Vooral yoga is volgens dr. Gall een goede oefening. Hierbij ben je niet alleen in beweging, maar door de ademhalingsoefeningen zorg je ook nog voor extra veel zuurstof in je longen. Ook een intensieve work-out zorgt ervoor dat je bloed sneller gaat stromen en je een energieboost krijgt. Heb je weinig tijd om te sporten door het thuiswerken? Probeer dan om af en toe staand te werken om een traag en vermoeid gevoel tegen te gaan. Of probeer een paar van deze work-outs die je tijdens het werken kunt doen. 

Hersenen stimuleren

Naast lichamelijk in beweging blijven, kun je je vermoeidheid ook bestrijden door je hersenen actief te houden. Natuurlijk is het echt niet erg om een avondje voor de televisie te zitten, maar probeer het af te wisselen met bijvoorbeeld puzzelen, een bordspel, lezen of kruiswoordraadsels. Dit vergt een bepaalde mate van concentratie die de cyclus van vermoeidheid kan doorbreken. 

Gezond eten en drinken

Als laatste kan het ook verleidelijk zijn meer te gaan snacken tijdens thuisisolatie. Probeer daarom ook nu zo veel mogelijk om gezond te blijven eten. Zorg bijvoorbeeld dat je vooral veel gezonde snacks in huis hebt, om jezelf niet in de verleiding te brengen. Daarnaast is het ook belangrijk om voldoende water te blijven drinken. Door je lichaam en vooral je hersenen hiermee goed te hydrateren ga je een futloos gevoel tegen.

M17

Margriet 17 ligt in de winkels! Een zomers nummer vol liefdesverhalen, verzamelwoede én puzzels om thuis te doen. Haal het nummer snel in huis of bestel ‘m veilig online zonder extra verzendkosten.

Bron | Metro UK
Beeld | iStock

Ook interessant