Gezondheid

Last van een stijve rug? Verlicht je stijve rugspieren in 3 minuten

last-van-een-stijve-rug-verlicht-je-stijve-rugspieren-in-3-minuten.jpg

Ooit van de zonnegroet gehoord? Het is de bekendste yogaoefening en volgens de grondleggers een ode aan de zon. Deze oefening is de perfecte start van de dag, vooral als je vaak last hebt van een stijve rug. Het maakt je rug namelijk weer soepel én verlicht rug- en nekklachten.

Daarnaast krijg je er ook nog meer energie van, kun je je beter focussen én heb je meteen meer zin in je dag.

De zonnegroet

Het yogaritueel de zonnegroet is van oorsprong een ochtendritueel dat gedaan werd tijdens het opkomen van de zon, maar in principe kun je het natuurlijk op ieder moment van de dag doen. Niet alleen werkt het rekken en strekken tijdens de zonnegroet goed om jouw stijve rug te behandelen, je hele lichaam heeft er baat bij. Zo wordt je bloedsomloop door de bewegingen gestimuleerd, train je je spierkracht en werkt het ontspannend. Ook zou een zonnegroet in de ochtend ervoor zorgen dat je overdag een betere ademhaling én houding hebt. Ook ideaal dus om een stijve rug door een verkeerde houding te voorkomen.

Zó doe je de zonnegroet

Wil je eens een zonnegroet proberen? Volg dan dít stappenplan:

1. Voor de basis van de zonnegroet ga je stevig staan. Je grote tenen raken elkaar en je hielen zijn iets uit elkaar. Houd je bovenarmen tegen je lichaam en je benen actief (knieschijven iets opgetrokken). Houd je hoofd recht en kin iets ingetrokken. Dit is de berghouding, of de Tadasana.

2. Adem in, breng je armen zijdelings omhoog. Houd je schouders ontspannen, trek ze niet op.

3. Adem uit, armen naar beneden en buig voorover, laat je nek en hoofd ontspannen hangen.

4: Adem in, strek een been naar achteren en ‘hurk’ met het andere been. Strek je rug en kijk naar boven. Houd je armen gestrekt naar beneden, laat je vingertoppen net de vloer raken.

5: Adem uit, stap met je rechtervoet naar achteren, zorg dat je linkerknie recht boven je linkerenkel staat en niet ‘eroverheen’. Stap vervolgens ook met je linkerbeen naar achteren, nu sta je in de plankpositie.

6: Houd de heupen van de vloer, buig je knieën naar de vloer toe. Buig de ellebogen naar achteren en plaats je handen op de vloer ter hoogte van je hart. Welkom in de Astangasana houding.

7: Adem in, beweeg je borst omhoog naar voren en omhoog. Houd je heupen en tenen aan de vloer. Dit is de Cobra.

8: Adem uit, duw jezelf naar achteren, heupen richting de hielen en dan omhoog. Je handen op schouderbreedte, voeten op heupbreedte en je vingers gespreid. Dit is Downward Facing Dog. Adem vijf keer in en uit in deze houding. Aan het einde van de laatste ademhaling buig je je knieën, stap je naar voren en zet je je voeten naast elkaar.

9: Adem in, kom halverwege omhoog, rug parallel aan de vloer, strek je rug en plaats je vingertoppen op de vloer.

10: Adem uit, buig voorover. Deze houding heet de Uttanasana.

11: Adem in, kom omhoog, en strek de armen zijdelings omhoog.

12: Adem uit, bovenarmen langs je lichaam; je staat nu weer in de berghouding, zoals aan het begin van deze zonnegroet. Merk je dat je stijve rug wat verlichting heeft gehad?

Wil je liever eens een voorbeeld zien? Bekijk dan onderstaande video.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief

Bron | Happy With Yoga
Beeld | Getty Images

Ook interessant