Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid Meest Gelezen

Met deze tips stop je een verkoudheid vóór ‘ie begint

verkoudheid-stoppen-tips.jpg

Door het opheffen van de anderhalve metersamenleving, zijn deskundigen het erover eens: er komt een zware griepgolf aan. Door de lockdown was er vorig jaar niet veel van een griepvirus te merken, maar het aantal zieken zou deze winter wel eens kunnen verdubbelen ten opzichte van een normale griepgolf, zeggen deskundigen. Hoe kun je je nou het beste weren tegen een verkoudheid? Of hoe kom je er sneller vanaf?

Met deze tips kun je een verkoudheid voorkomen of zo snel mogelijk in de kiem smoren.

Symptomen verkoudheid

Een verkoudheid kan veel lijken op COVID-19, vanwege klachten die lijken op symptomen veroorzaakt door het coronavirus. “Symptomen als een loopneus, keelpijn, hoesten, spierpijn, hoofdpijn, niezen en lichte koorts kunnen ervoor zorgen dat je je twee weken lang niet fit voelt. Het beste wat je natuurlijk kunt doen is een verkoudheid voorkomen”, zegt Adiba Khan, M.D., een huisarts in het Northwestern Medicine Lake Forest Hospital. Maar hoe doe je dat dan?

1. Eet voeding met vitamine D

Voldoende vitamine D is van belang voor de werking van je afweersysteem. Onderzoek laat zien dat ‘mensen die niet genoeg vitamine D binnenkrijgen, veel meer kans hebben op een acute infectie van de luchtwegen’, zegt Dr. Khan. Dit veroorzaakt die hoest, een zere keel of een verstopte neus, waar je niet op zit te wachten. Vitamine D zit in vette vis, zoals haring, zalm en makreel, maar ook in bijvoorbeeld vlees en eieren.

2. Schaf een luchtbevochtiger aan

Een lage luchtvochtigheid droogt je neusholtes uit wat uiteindelijk tot een verkoudheid kan leiden. Wanneer de lucht droog begint aan te voelen, helpt het om een luchtbevochtiger aan te schaffen. “Een luchtbevochtiger kan helpen om de slijmvliezen vochtig te houden. Droge slijmvliezen in de neus remmen het vermogen van je lichaam om ziektekiemen op te vangen wanneer ze je systeem binnendringen”, zegt Amber Tully, M.D., huisarts bij de Cleveland Clinic. Zorg er wel voor dat je je luchtbevochtiger schoonhoudt, want een warme vochtige omgeving kan een broedplaats worden voor schimmels. En die kunnen ook verkoudheidssymptomen veroorzaken als je allergisch bent – en dat willen we juist niet.

Lees ook: Verkouden of toch griep? Zó herken je de verschillen

3. Neem een warme douche

Heb je al lichte klachten? Neem een heerlijke, stomend hete douche of een warm bad. De warme damp is goed voor je luchtwegen en ontspant ook meteen. Een warme douche of bad versnelt de genezing van een verkoudheid niet, maar het kan de klachten van de verkoudheid wel verminderen en de bijholtes en verstopte neus openen.

4. Meer probiotische voedingsmiddelen

Niet alle bacteriën zijn slecht: je darmflora zit vol goede bacteriën en is de motor van je immuunsysteem. Probiotische voedingsmiddelen zoals yoghurt, zuurkool, zuurdesembrood, augurken, karnemelk of brie kunnen je darmflora en dus je immuunsysteem helpen ondersteunen. In een studie gepubliceerd in het British Journal of Nutrition, ontdekten onderzoekers dat studenten in een vergelijkbaar tempo verkouden werden, maar degenen die probiotica gebruikten minder hevige symptomen hadden.

Lees ook: Zijn we door het coronavirus voorzichtiger geworden met griep?

5. Voedsel rijk aan zink

Zink is onder meer nodig bij de opbouw van eiwitten, de groei en ontwikkeling van weefsel, en een goede werking van het afweer- en immuunsysteem. Uit onderzoek blijkt dat zink de duur van een verkoudheid kan verkorten en ook lijkt zink de heftige symptomen te verminderen direct nadat ze zijn opgetreden. “Hoewel de juiste dosering op dit moment onduidelijk is, hebben onderzoeken een voordeel aangetoond bij een dagelijkse doses van meer dan 75 milligram”, zegt Dr. Clements van The National Institutes of Health. Ga wel voor voedsel dat rijk is aan zink, in plaats van een supplement, zoals vlees, tofu, kaas, graanproducten, noten en schaal- en schelpdieren.

6. Desinfecteer je telefoon

Denk eens aan alle plaatsen waar je overdag je telefoon neerlegt: het aanrecht, je bureau, op de wastafel in je toilet. Uit een onderzoek van de Universiteit van Arizona bleek dat mobiele telefoons tien keer zoveel bacteriën kunnen bevatten als toiletbrillen. Daar moet je toch niet aan denken, een bron van ziektekiemen dus. Was ook regelmatig je handen gedurende de dag, deze zijn een makkelijke verzamelplaats voor bacteriën. Uit het onderzoek bleek ook dat we ons gezicht gemiddeld 16 keer per uur aanraken. Zo kun je makkelijk in contact komen met een virus: handen wassen dus, en het liefst twintig seconden.

Bij aanhoudende symptomen

De meeste volwassenen krijgen elk jaar minstens een of twee verkoudheden. Houd gewoon in de gaten hoe lang het duurt. Bij hoge koorts of aanhoudende symptomen is het aan te raden om je arts te raadplegen of je niet toch bent blootgesteld aan het coronavirus.

Bron | Womenshealthmag, Voedingscentrum.nl,
Beeld | Getty Images

Ook interessant