Gezondheid

20 dagelijkse fouten die het risico op verkoudheid verhogen

20-dagelijkse-fouten-die-het-risico-op-verkoudheid-verhogen.jpg

Hoeveel fruit je in de winter ook eet, je lijkt toch telkens weer verkouden te worden. En je hebt niet altijd zin in niesbuien en snotneuzen. Wat doe je verkeerd?

Er zijn een heleboel dagelijkse, kleine dingen die ervoor zorgen dat je sneller verkouden wordt. Lees ze hieronder en doe er je voordeel mee.

  1. Je wast je handen niet goed

    De beste manier om je handen te wassen is minimaal twintig seconden met zeep. Af en toe snel even je handen onder de kraan houden helpt niet tegen de bacteriën.

  2. Je bent verslaafd aan een Netflix-serie

    Als je niet kan stoppen met het kijken van je favoriete Netflix-serie, dan is de kans groot dat je te weinig slaap en te weinig beweging krijgt. En misschien neemt het zelfs weg van de tijd waarin je een gezonde maaltijd kan koken. Af en toe een luie avond op de bank is prima, maar laat de televisie niet in de weg staan van je gezondheid. Een gebrek aan slaap heeft namelijk een negatief effect op je immuunsysteem.

  3. Je neemt altijd de lift

    Als je altijd de lift neemt, de auto pakt en een zittende kantoorbaan hebt, dan is de kans groot dat je te weinig beweging krijgt. En beweging is nu juist zo belangrijk voor je immuunsysteem: het stimuleert namelijk de aanmaak van witte bloedcellen, die je beschermen tegen bacteriën en infecties.

  4. Je gaat naar drukke plekken

    Soms kun je drukke plaatsen niet vermijden, maar die volle kroeg kun je beter overslaan als je je al niet zo lekker voelt. Hoe groter de groep mensen, hoe dichter je op elkaar moet staan en hoe groter de kans dat iemand je besmet met een virus.

  5. Je gebruikt de verkeerde handzeep

    Hoewel je handen vaak wassen belangrijk is om virussen op afstand te houden, kun je ook te sterke handzeep gebruiken. Speciale antibacteriële zeep vermoordt niet alleen slechte bacteriën, maar ook de goede bacteriën die je juist beschermen. Kies in plaats daarvan voor een handzeep die voor 60 procent uit alcohol bestaat.

  6. Je staat altijd dicht bij anderen

    Als je gesprekspartner verkouden is, kun je beter minimaal 1,5 meter bij ze vandaan blijven staan, en geen hand, knuffel of zoenen geven.

  7. Je bent een nagelbijter

    Nagelbijten is een onhygiënische, ongezonde gewoonte. Je raakt de hele dag voorwerpen met bacteriën aan, die vervolgens je lichaam binnenkomen op het moment dat je je nagels in je mond stopt. Zo word je sneller vatbaar voor een verkoudheid.

  8. Je drinkt te veel

    Je lichaam moet zo hard werken om de giftige stoffen in alcohol weer uit je lichaam te krijgen, dat dat vaak al z’n energie kost. Energie die dus niet naar het immuunsysteem gaat. Bovendien slaap je na het drinken van alcohol ook minder diep, waardoor je lichaam ’s nachts minder de tijd heeft om te herstellen. Ook dit gaat ten koste van je immuunsysteem.

  9. Je eet veel suiker

    Suiker heeft niet alleen een negatieve impact op je gewicht, ook je immuunsysteem wordt erdoor aangetast. Suiker verstoort namelijk de balans in je darmen, die in sterke verbinding staat met je immuunsysteem.

  10. Je sport te vaak en te intens

    Hoewel gezonde beweging goed is voor je immuunsysteem, kan te veel sporten juist averechts werken. Tijdens het sporten maakt je lichaam namelijk stresshormonen aan, zoals adrenaline en cortisol. Deze verzwakken tijdelijk je immuunsysteem, waardoor bacteriën en virussen sneller de kans krijgen.

  11. Je hebt veel stress op je werk

    Stresshormonen kun je dus in het algemeen beter proberen te voorkomen. Stress door andere factoren, zoals werk of geld, kunnen ook een negatieve impact op je gezondheid hebben.

  12. Je maakt niet genoeg schoon

    Je mag dan wel wekelijks stofzuigen, besteed je ook aandacht aan de items die je dagelijks gebruikt? Je telefoon, de deurknoppen, de afstandsbediening, toetsenborden en lichtknopjes zijn allemaal plekken die de meeste bacteriën verzamelen. Zorg er daarom voor dat je ook deze regelmatig schoonmaakt.

  13. Je knuffelt niet genoeg

    Uit onderzoek van de Carnegie Mellon Universiteit is gebleken dat je minder snel ziek wordt wanneer je vaak met je partner knuffelt. Waarschijnlijk heeft dit indirecte verband te maken met stress. Hoe meer je knuffelt, hoe minder stress je hebt, hoe sterker je immuunsysteem. Hoe fijn is dat?

  14. Je drinkt niet genoeg water

    Wanneer je niet genoeg water drinkt kan je lichaam uitdrogen, wat een effect heeft op je energie, slaappatroon en de manier waarop je lichaam giftige stoffen kan verwerken. Als gevolg zal je immuunsysteem verzwakken en word je sneller verkouden.

  15. Je ademt verkeerd

    Op de goede manier (door je buik) ademen heeft allerlei voordelen, ook voor je immuunsysteem. Je bent bijvoorbeeld meer ontspannen en valt sneller in slaap. Toch heeft de manier waarop je ademt nog op een andere manier effect op je gezondheid. Je zou namelijk niet moeten inademen op het moment dat iemand naast je niest of hoest. Adem op dat moment uit (of houdt je adem in) en adem pas weer in wanneer de persoon voorbij is gelopen. Zo komt het virus niet je lichaam binnen.

  16. Je raakt veel besmette plekken aan

    Er zijn eindeloos veel openbare plekken die vol bacteriën zitten. Trapleuningen, pinautomaten, boodschappenwagens, vasthoudstangen in de trein… Probeer deze zo min mogelijk aan te raken, of zorg ervoor dat je altijd antibacteriële crème in je tas hebt zodat je je handen meteen kunt schoonmaken.

  17. Je kleed je thuis niet om

    Als je met je kleding in het openbaar bent geweest, is er een kans dat er besmette bacteriën op zitten. Het kan bijvoorbeeld zijn dat iemands speeksel erop terecht is gekomen toen diegene moest niezen (bah). Als je bang bent dat je immuunsysteem niet optimaal is, kun je thuis beter meteen iets schoons aantrekken.

  18. Je krijgt niet genoeg zonlicht

    We weten het, het is in een land als Nederland lastig om in de winter genoeg vitamine D op te doen in de zon. Maar blijf daarom niet binnen zitten wanneer er wél eindelijk een zonnige dag is. Ga elke dag naar buiten om voldoende daglicht (en daardoor vitamine D) binnen te krijgen.

  19. Je rookt

    Als je rookt of vaak in de rook van anderen staat, ben je vatbaarder voor virussen en bacteriën als gevolg van de giftige stoffen in sigarettenrook.

  20. Je ontbijt niet

    Wanneer je niet ontbijt, kan dit leiden tot een ongebalanceerde bloedsuikerspiegel gedurende de dag. Dit zorgt voor een hongerig gevoel en verminderde energie. Als gevolg hiervan ga je vaak ongezond eten, wat een negatief effect heeft op je immuunsysteem.

Bron | Reader’s Digest
Beeld | iStock

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in via margriet.nl/nieuwsbrief.

Ook interessant