Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

4x deze verkeerde plasgewoonten kun je beter meteen afleren

4x-deze-verkeerde-plasgewoonten-kun-je-beter-meteen-afleren.jpg

Over plassen, je blaas en je bekkenbodem bestaan een hele hoop feiten en fabels. Sommige fabels worden van generatie op generatie doorgegeven, terwijl ze meer kwaad doen dan goed. Hoog tijd om te weten welke plasgewoonten je beter kunt afleren.

Bekkenbodemspecialist Hedwig Neels, die Het Bekkenbodemboek schreef, legt het uit aan Gezondheidsnet.

Verkeerde plasgewoonten

1. Sterke plasstraal

Sommige vrouwen denken dat een sterke plasstraal betekent dat je goed doorplast. Maar op je blaas drukken om zo’n sterke plasstraal te krijgen blijkt helemaal niet goed te zijn. Door gewoon rustig op de toiletbril te zitten en je bekkenbodemspieren los te laten, sturen je hersenen onbewust je blaas aan om zich te legen. Daar is helemaal geen kracht voor nodig.

2. ‘Voor de zekerheid’ even plassen

Is ‘voor de zekerheid’ naar het toilet gaan een van jouw plasgewoonten? Ga je voor vertrek altijd even, en bij aankomst thuis ook meteen weer? Dat is niet verstandig, want zo luister je niet naar je blaas. Het kan ervoor zorgen dat je normale blaaswerking en blaasgevoel verstoord worden. En wellicht pas jij plasgewoonte 1 ook wel toe om dat plasje er even snel uit te krijgen. Niet nodig, want een gezonde blaas kan makkelijk 500 ml ophouden. Als je blaas zich vult loopt de drang om een toilet op te zoeken op, maar het beste geef je niet bij de eerste drang al toe.

3. Een urinestop

Heeft iemand je weleens verteld dat je je bekkenbodemspieren kunt trainen met een urinestop? Ofwel: door kleine straaltjes te plassen en telkens even te stoppen tussendoor. Dit is een fabel; het is helemaal geen goede oefening voor je bekkenbodemspieren. Je plas laten lopen en daarna je spieren aanspannen om je urine op te houden laten zien dat je spieren goed werken, dat is zo. Maar als je dit meerdere keren na elkaar doet zorg je ervoor dat het evenwicht tussen je bekkenbodem en blaas verstoord raakt.

Lees ook: Moet jij vaak plassen? Deze dingen hebben invloed op hoe vaak je naar de wc moet

4. Hangend plassen

Grote kans dat het openbaar toilet niet zo schoon is als bij jou thuis, maar hangend plassen is toch echt een verkeerde plasgewoonte. Wellicht heeft iemand je ooit verteld dat je door op de bril te zitten in contact komt met vieze bacteriën en dat je hier een infectie door kunt krijgen. Maar de gewoonte om te hangen boven het toilet kan juist meer problemen opleveren. Door de ongemakkelijke houding bouw je spierspanning op en kunnen je bekkenbodemspieren minder goed ontspannen. Hierdoor plas je waarschijnlijk niet je hele blaas leeg, en het kleine beetje urine dat achterblijft is dan juist een broeihaard voor bacteriën. Rustig leegplassen is dus een veel betere plasgewoonte.

Bron | Gezondheidsnet
Beeld | Getty Images

Ook interessant