Gezondheid

5x verborgen dikmakers

verborgen-dikmakers.png

Ooit bij stilgestaan waar die overtollige kilo’s eigenlijk vandaan komen? Hieronder sommen we de meest voorkomende verborgen dikmakers voor je op.

Crashdiëten

Jawel, van diëten word je niet per definitie dunner. Integendeel zelfs. Althans, als je een dieet kiest waarbij je ineens veel minder gaat eten, zoals bij een crashdieet. Je lichaam wordt bij zo’n dieet steeds zuiniger op voedsel. Zodra je weer normaal gaat eten slaat je lichaam alle energie op in vet, zodat het voorbereid is op de volgende honger. Daarom is het bij diëten belangrijk dat je gezond en gevarieerd blijft eten.

Vruchtensapjes

Een glaasje vruchtensap zit vol vitamines, maar helaas ook vol suiker. Eén glas bevat meer suiker dan drie stuks fruit. Die overbodige suikers worden omgezet in vet. Dus heb je dorst, drink dan water of thee.

Gedachteloos eten

Wie kent het niet? Gedachteloos je maaltijd naar binnen werken. Omdat je honger hebt, ga je schrokken en geniet je niet echt van je eten. Als je de tijd neemt voor je maaltijd en rustig eet, kun je van elke hap genieten, waardoor je ook eerder een verzadigd gevoel krijgt. Uiteindelijk krijg je dan minder calorieën binnen. Weet ook dat je hersens pas na 30 minuten het signaal ‘vol’ geven.

Te vroeg aan het zoet

Als je vroeg op de dag zoet eet, krijgt je bloedsuikerspiegel een enorme boost. Als deze snel daalt, krijg je opnieuw een sterke drang naar zoet. Je kunt zo in een vicieuze cirkel raken. Dit is te vermijden door fruit of een volkerenproduct te eten, zodat je bloedsuikerspiegel weer in balans komt.

Niet ontbijten

Sla jij liever het ontbijt over? Niet doen! Dat is namelijk de belangrijkste maaltijd van de dag; het activeert de stoelgang en houdt de spijsvertering in balans. Door niet te ontbijten, neem je vaker tussendoortjes en krijg je meer calorieën binnen.

Ook interessant