Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Gezondheid

Zó verbeter je je weerstand door middel van voeding

weerstand-voeding.jpg

Uit onderzoek van het Voedingscentrum is gebleken dat dertig procent van de Nederlanders dit jaar behoefte heeft om zijn weerstand te verhogen. Niet zo gek, nu corona nog steeds op de loer ligt. Maar hoe zorg je ervoor dat je gezond het voorjaar ingaat?

Zespri geeft tips voor hoe je voeding kunt gebruiken om je weerstand te verhogen.

Factoren voor je weerstand

Je weerstand wordt beïnvloed door verschillende factoren: niet alleen voeding is belangrijk, maar ook een goede nachtrust, voldoende beweging en zo min mogelijk stress. Je kunt daarom beter een rondje wandelen om te bewegen en te ontspannen, dan Netflix kijken op de bank. Maar met een gezonde voeding kom je ook al een heel eind, en dan met name voeding waar veel vitamine C in zit.

Weerstand en voeding

Vitamine C, ook wel ascorbinezuur genoemd, is essentieel voor een sterk immuunsysteem. Vitamine C stimuleert namelijk de vorming van witte bloedcellen én voorkomt schade eraan. Deze bloedcellen zijn het afweersysteem van je lichaam en zorgen ervoor dat virussen geen kans maken. Daarnaast helpt vitamine C ook bij de aanmaak van antistoffen tegen een virus, zodat je snel weer herstelt als een virus tóch is binnengedrongen. Kortom: onmisbaar in je dieet.

Lees ook:
Supplementen die je weerstand verbeteren? ‘Onzin’, zegt deze hoogleraar voedingsleer

Vitamine C

Benieuwd in welke voeding dan de meeste vitamine C zit? Zespri heeft hier een handig overzichtje voor samengesteld. Over het algemeen zit de meeste vitamine C in groente en fruit – en dat hoeft echt niet alleen maar een sinaasappel te zijn.

Voedingsmiddel Vitamine C per 100 gram
Spruitjes 150 mg (rauw), 132 mg (gekookt)
Rode paprika150 mg (rauw), 119 mg (gekookt)
Koolrabi60 mg (rauw), 50 mg (gekookt)
Boerenkool100 mg (rauw), 25 mg (gekookt)
Groene kiwi88 mg
Sinaasappel51 gm

Eettips voor een goede weerstand

Je kunt heel makkelijk een aantal simpele aanpassingen in je dieet doen om zeker te weten dat je je voeding op de optimale manier gebruikt om je weerstand te verbeteren. De vijf onderstaande tips kunnen helpen.

  1. Eet voldoende groente en fruit: dat betekent minimaal 250 gram groente en twee porties fruit per dag.
  2. Ga voor volkoren: volkorenproducten bevatten veel vitamines, mineralen en vezels. Vooral dat laatste is ontzettend goed voor je darmen, en laat daar nou net zeventig procent van je afweersysteem zich bevinden.
  3. Drink voldoende: drink 1,5-2 liter water per dag, zodat je afvalstoffen goed afgevoerd kunnen worden.
  4. Eet ongezouten noten: noten bevatten veel gezonde voedingsstoffen, waaronder vitamine E. Vitamine E beschermt de wanden van de cellen van je afweersysteem tegen beschadiging.
  5. Eet voldoende eiwitten: antistoffen bestaan ook uit eiwitten, dus hier heb je er ook voldoende van nodig. Ga voor zuivel, eieren, bonen, vegetarische producten waar eiwitten inzitten (zoals tofu), vlees of vis.

Artikelen van Margriet.nl ontvangen in je mailbox?
Schrijf je in op margriet.nl/nieuwsbrief.

Bron | Zespri
Beeld | Getty Images

Ook interessant